29.12.14

Reviews

Πλησιάζοντας στο τέλος μίας ακόμα χρονιάς οι περισσότεροι από εμάς έχοντας διάθεση για απολογισμό καταλήγουμε συχνά στη στερεότυπη φράση ότι “δεν είναι ο προορισμός, αλλά το ταξίδι που έχει σημασία”. Σίγουρα κάτι τέτοιο είναι αληθές αλλά δεν αρκεί να αποδώσει και τις δυο όψεις του νομίσματος. Είναι κοινό μυστικό μεταξύ των δημιουργικών ανθρώπων ότι ο τελικός προορισμός καθορίζει πολλές από τις λεπτομέρειες του ταξιδιού και το αντίστροφο. Κάπως έτσι ξεκίνησαν και οι “Γραφιστορίες”, σαν ένα ταξίδι με συγκεκριμένο στόχο και προορισμό που όμως στην πορεία θέλησε να εξερευνήσει νέους τόπους, να βάλει στο τραπέζι καινούργιους χάρτες και να περάσει από μονοπάτια που στην αρχή φάνταζαν δύσβατα.



Αρχικά από τις σελίδες της κυριακάτικης έκδοσης της εφημερίδας και στη συνέχεια μέσα από το πολιτιστικό ένθετο “Παράθυρο”, ευχαριστώ Διονύση! ευχαριστώ Μερόπη!, θέλησα να ρίξω μια αχτίδα φωτός στο πολλές φορές παρεξηγημένο από το ευρύ κοινό, επάγγελμα του γραφίστα. Ποιο είναι τελικά το αντικείμενο ενός σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας και ποια τα όπλα και οι γνώσεις που διαθέτει για τον σκοπό αυτό; Η πλειονότητα των εν δυνάμει πελατών ενός γραφίστα αγνοούν το τι αυτός μπορεί πραγματικά να τους προσφέρει και πώς θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τις γνώσεις και τις επικοινωνιακές του δεξιότητες για το προσωπικό ή το επαγγελματικό τους όφελος. Το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται μόνο στις σχέσεις των freelancers σχεδιαστών με τους πελάτες τους, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ακόμα και μεγάλες εταιρείες προσλαμβάνουν έναν γραφίστα για να του αναθέσουν τελικά απλές εργασίες σελιδοποίησης [DTP] ή γραφειακής υποστήριξης. Είναι σαν κάποιος να αγοράζει εισιτήριο για τη συναυλία των Rolling Stones και να παρακολουθεί το υπερθέαμα από την εξέδρα πίνοντας… τσάι.

Δεν είναι όμως μόνο το ανυποψίαστο κοινό με το οποίο θα πρέπει ένας σχεδιαστής να βρει κοινούς διαύλους επικοινωνίας. Εξίσου σημαντικό, αν όχι σημαντικότερο, είναι να μπορέσει ο χώρος των δημιουργικών ανθρώπων και επαγγελματιών της οπτικής επικοινωνίας να αποκτήσει ενιαίο τρόπο σκέψης, δράσης και αντιμετώπισης των προκλήσεων που του επιφυλάσσει το μέλλον αλλά και το παρόν. Η έλλειψη σωστής ενημέρωσης, η υποβάθμιση του επαγγέλματος, η δυσκολία των νέων σχεδιαστών να βγουν στην αγορά εργασίας, η απουσία τακτικών εκδηλώσεων, συνεδρίων και εκθέσεων σε σχέση με τις γραφικές τέχνες είναι μερικά μόνο από τα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ένας graphic designer. Η καλλιέργεια επαγγελματικής συνείδησης, η θέσπιση κανόνων και κώδικα δεοντολογίας, η συστηματική προσαρμογή, ενημέρωση και εκπαίδευση είναι το αποτελεσματικότερο αντίδοτο στην ανασφάλεια και την αβεβαιότητα που μπορεί να προκαλεί ένα εργασιακό περιβάλλον που συνεχώς μεταλλάσσεται. Αυτοί είναι και οι λόγοι που καθιστούν την ανάληψη δράσεων και πρωτοβουλιών, από και για την κοινότητα, επιβεβλημένη.

Το 2014 ήταν μόνο η αρχή του ταξιδιού για τις “Γραφιστορίες” ενώ η αποδοχή και τα μηνύματα από την κοινότητα παραπάνω από ενθαρρυντικά. Η αλήθεια είναι ότι στην Κύπρο υπάρχει ένα αξιολογότατο ανθρώπινο δυναμικό και ένα πλούσιο υπόβαθρο στον τομέα της γραφιστικής και της οπτικής επικοινωνίας που όχι μόνο παραμένει “ανεκμετάλλευτο”, αλλά που διψά για γνώση και δημιουργία. Πάντα πίστευα ότι οι ευχές πρέπει να εκφράζονται για να πραγματοποιούνται. Καλό, ευτυχισμένο, χαρούμενο και δημιουργικό 2015, με εκδηλώσεις και δημιουργικές συναντήσεις.




Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 28.12.14
#Γραφιστορίες #020

No comments: