1.2.16

Pandora's box | Το κουτί της Πανδώρας

[EN]

Myths, according to Sigmund Freud, are dreams that steam from the unconscious, while for James Frazer and Bronislaw Malinowski they constitute the prescientific effort of early human cultures to interpret their natural environment. Either with a psychoanalytic mood or from the perspective of social anthropology, their existence in any culture -and particularly in ancient Greek, where reason and myth always had a subtle organic bond with the reflection process- highlights the value and usefulness, at least, of their study. Particularly representative is the ancient alter ego of the biblical Eve, the infamous Pandora. Eve, may only had an apple to bequeath her sin to everyone on Earth, but Pandora recruited an entire ... box, or, more correctly a jar, according to the initial version of the myth.

However, since we talk about visual communication and graphic design, the question of what is actually Pandora's box naturally arises. And in this case what its contents are. Eventually who is Pandora? According to the predominant version of the myth, she was the woman whose curiosity and superficiality released and scatter to humanity all evils and diseases that were hidden inside the jar, while according to Aesop the jar contained all the goods that the Gods had to offer to humanity and with the opening they returned back to the heavens. In any case, a seemingly insignificant act looks like it could have immense consequences not only for him who acts, but also for a much wider surrounding. And somewhere between myth and reality, the visual communication designer is balancing, trying to demarcate the thin line between them.

Myths, in relation to the profession of the graphic designer, there are undoubtedly many. The child who is painting all day, can easily, since ... he has the talent, become a visual communication designer. No doubt the same should be true for the painters who understand colouring and paints. Study graphic design, my child, to earn a lot of money. To promptly open a bank account. Now, with the development of technology and the use of computers, anyone can design cards, posters and logos, as the neighbour's nephew of the sister of Marigo whose computer skills work as a charm. Just like saying: nice pen! I'm sure it writes great stories.

Virtues or evils, they are all kept in Pandora's jar, and the concerned designer is in front of the dilemma of removing the cork. What's the distance between curiosity and superficiality? Curiosity for what is hidden at the dark side of the moon can make you travel to the stars. Superficiality, though? We may eventually feel the need to believe Aesop's version that what remained in the jar was only hope, the last shelter of man, and of course in this case the jar finally opens, motivated by superficiality, by a male hand!




[ΕΛ]

Μύθος, κατά τον Sigmund Freud, είναι τα όνειρα που πηγάζουν από τον ασυνείδητο νου, ενώ κατά τους James Frazer και Bronislaw Malinowski αποτελούν την προεπιστημονική προσπάθεια των πρώιμων ανθρώπινων πολιτισμών να ερμηνεύσουν το φυσικό τους περιβάλλον. Είτε με ψυχαναλυτική διάθεση είτε από τη σκοπιά της κοινωνικής ανθρωπολογίας, η ύπαρξή τους σε κάθε πολιτισμό -και ειδικότερα στον αρχαίο ελληνικό, όπου λόγος και μύθος είχαν πάντοτε έναν αδιόρατο οργανικό δεσμό στις λειτουργίες του στοχασμού- φανερώνει την αξία και τη χρησιμότητα, τουλάχιστον, της μελέτης τους. Ιδιαιτέρως χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του αρχαιοελληνικού alter ego της βιβλικής Εύας, της περιώνυμης Πανδώρας. Μπορεί βέβαια η Εύα να μην χρειάστηκε παρά μόνο ένα μήλο για να κληροδοτήσει το αμάρτημά της σε όλους τους επί της Γης ανθρώπους, από την άλλη μεριά η Πανδώρα επιστράτευσε ολόκληρο… κουτί, ή, πιο σωστά πιθάρι, σύμφωνα με την αρχική εκδοχή του μύθου.

Όμως, μιας και περί οπτικής επικοινωνίας και graphic design ο λόγος, εύλογα δημιουργείται η απορία ποιο είναι τελικά το πιθάρι της Πανδώρας. Εν προκειμένω και ποιο το περιεχόμενό του. Τελικά ποια είναι η Πανδώρα; Σύμφωνα με την επικρατούσα εκδοχή του μύθου, ήταν η γυναίκα που με την περιέργεια και την επιπολαιότητά της αποδέσμευσε και σκόρπισε στην ανθρωπότητα όλα τα δεινά και τις ασθένειες που ήταν κρυμμένες μέσα στο πιθάρι, ενώ κατά τον Αίσωπο το πιθάρι περιείχε όλα τα αγαθά που οι θεοί είχαν να προσφέρουν στους ανθρώπους και με το άνοιγμά του αυτά επέστρεψαν και πάλι στους ουρανούς. Σε κάθε περίπτωση πάντως, μια φαινομενικά ασήμαντη πράξη μοιάζει να μπορεί να έχει ανυπολόγιστες συνέπειες όχι μόνο για αυτόν που την εκτελεί, αλλά και για τον ευρύτερο περίγυρό του. Και κάπου εκεί, μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, σχοινοβατεί ο σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας προσπαθώντας να οριοθετήσει τη λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσά τους.

Μύθοι, σε σχέση με το επάγγελμα του γραφίστα, υπάρχουν αναμφισβήτητα πολλοί. Το παιδί όλη μέρα ζωγραφίζει, μπορεί εύκολα, μιας και… πιάνει το χέρι του, να γίνει και σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας. Αναμφίβολα το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και για τους ελαιοχρωματιστές που κατέχουν από χρώματα και μπογιές. Να σπουδάσεις γραφίστας, παιδί μου, να κερδίζεις πολλά λεφτά. Να προλάβουμε να ανοίξουμε και έναν λογαριασμό τραπέζης. Τώρα, με την εξέλιξη της τεχνολογίας και τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, μπορεί οποιοσδήποτε να σχεδιάζει κάρτες, αφίσες και λογότυπα, όπως τον ανιψιό του γείτονα της αδερφής της Μαριγούς που παίζει τους υπολογιστές στα δάκτυλα. Σαν να λέμε δηλαδή: ωραία πένα! Είμαι σίγουρη ότι γράφει καταπληκτικές ιστορίες.
Αρετές ή δεινά, όλα φυλαγμένα στο πιθάρι της Πανδώρας, και η υποφαινόμενη σχεδιάστρια μπροστά στο δίλημμα της αφαίρεσης του πώματος. Πόσο απέχει άραγε η περιέργεια από την επιπολαιότητα; Η περιέργεια του τι κρύβει η σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού μπορεί να σε ταξιδέψει μέχρι τα αστέρια. Η επιπολαιότητα, όμως; Ίσως τελικά να νιώθουμε την ανάγκη να πιστέψουμε την εκδοχή του Αισώπου, ότι στο πιθάρι απόμεινε φυλαγμένη μονάχα η ελπίδα ως στερνό καταφύγιο του ανθρώπου και βέβαια στην περίπτωση αυτή το πιθάρι τελικά το ανοίγει, υποκινούμενο από την επιπολαιότητα, χέρι ανδρικό!


Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 31.01.16
#Γραφιστορίες #057



No comments: