Posts

Showing posts from 2016

Many Wishes

Image

"Nicosia the city of Utopia" | "Λευκωσία, η πόλη της Ουτοπίας"

Image
[ΕΝ] "Nicosia, the city of Utopia" International poster competition by Graphic Stories Cyprus Create and view your own printed postal card! Participate in the poster competition! Graphic Stories Cyprus invites higher education students and professionals visual communication designers to create and view printed their own card postal and also to take part in the international poster competition entitled "Nicosia, the city of Utopia". The competition is part of the 3rd Visual Communication Designers Meeting in Cyprus that will take place the weekend between 10-12 of March 2017. The winners will receive €2000 total worth of prizes. The creative idea, conserning the design of the poster, is based on the unique architectural identity of the fortification walls of Nicosia. The castle that surrounds the city was built by the Venetians, in the form it has today, based on Julio Savorgnano's plans during the late Renaissance era. The circ

Elections! | Εκλογές!

Image
[EN]  Elections!  The cornerstone of democratic practice, for many, a chance of the masses to express their will, for others and for us graphic designers a short trip in the Wonderland of Visual communication. The pre-election periods, and we have several in our country so that we do not to ever get bored, present huge interest for a designer. This interest is not limited to the professional or economic aspect but very often is the springboard for further research and analysis from both the aesthetic and semiology point of view. From the blockbuster of the presidential elections to the b-movies of the municipal elections, the scene looks at its base recurring and predictable. Candidates for search of popularity and growing awareness of one side and graphic designers in the role of magician Houdini on the other. And maybe the escape from the straitjacket does not belong to the professional skills of a designer of Visual communication, however the professional ups and downs of an el

Κουπόνια, εκπτώσεις και λογότυπα με δόσεις

Image
«Το εφήμερο, το φευγαλέο, το τυχαίο είναι το ένα μισό της τέχνης, ενώ το άλλο μισό είναι το αιώνιο και το αμετάβλητο» έλεγε ο αμφιλεγόμενος ποιητής Charles Pierre Baudelaire, ένας από τους σημαντικότερους της γαλλικής αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η τέχνη ως μια προαιώνια εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου για έκφραση και δημιουργία μοιάζει να είναι βαθιά καταγεγραμμένη στο ίδιο το γονιδίωμά του. Η εξωτερίκευση αυτής της δημιουργικότητας ενσαρκώνεται άλλοτε μέσω χρωμάτων και εικόνων, ήχων ή μουσικής, λέξεων και ποίησης. Στην περίπτωση των καλών τεχνών αποτελεί μια προβολή του πραγματικού ή ακόμα και του φανταστικού κόσμου διαμέσου του αντιληπτικού πρίσματος του καλλιτέχνη ενώ όσον αφορά τις εφαρμοσμένες τέχνες και ειδικότερα το design, το αποτέλεσμα μιας στοχευμένης δημιουργικής διεργασίας με σκοπό την επίλυση ενός συγκεκριμένου προβλήματος οπτικής επικοινωνίας. «Το εφήμερο, το φευγαλέο, το τυχαίο», η φράση αυτή του Baudelaire συνοψίζει αναμφίβολα την κουλτούρα μιας ολόκληρης γενιάς

Generation X

Image
[EN] Generation X "Adventure without risk is like Disneyland». This is the title of the 29th chapter of the famous book by Douglas Coupland «Generation X: Tales for an Accelerated Culture» and undoubtedly illustrates a characteristic of a whole generation, the «X» generation. Demographically speaking this generation is determined based on the birth date from the mid 1960s until 1980, while ideologically it managed to balance skilfully between the album «Nevermind» of «Nirvana» and «The Battle of Los Angeles» of «Rage Against The Machine ». History scholars argue that in relation to its social dimension, successive generations fall into one of four basic archetypes and represent one of the four repeated cycles of social cycles. The archetypes are the prophet, the nomad, the hero and the artist and the cycles are the peak, the wakening, the doubt and the crisis. The generation «X» falls in the last archetypal form, that of the artist - creator, with the generic theoretical sense,

Creativity & Originality | Δημιουργικότητα και Πρωτοτυπία

Image
[ΕΝ] Creativity and Originality 
 “Creativity requires the courage to leave behind any certainty". Having connected his name with the philosophical and social movement of the critical view of society in the 1930s and the Institute for social studies of the Frankfurt School, Erich Fromm, with his penetrating psychoanalytic talent tried, with the above phrase, to delimit the concept of creativity. A concept closely related to the profession of Visual communication Designe. With the term "certainty" Erich Fromm essentially implies the set of all those best practices and techniques that, on one hand have proved their value as a reliable solution for some trivial problems but on the other hand they are not sufficient for dealing with those situations that require to sail into the unknown. For a graphic designer who treats the subject of his work with consistency and professionalism the challenge of creativity is primarily the opportunity, not the reason for his quest into

Back to school | Επιστροφή στα Θρανία

Image
[EN] Back to school Chapter Client, with "C" uppercase, please. Well, what a chapter? A whole book I would say, for traditional readers, or 2 billion results in half a second for those who prefer the online search. This idiosyncratic species of Homo Erectus admittedly is the driving force of the industry of Visual communication but also the first accessory suspected, for, out of warranty, hardware failure. A designer can spent the best years of his youth in studying at universities and colleges, plunged into the uncharted waters of Gestalt theory and without any prior experience to emerge to the surface, like the multi-talented theoretical of physics sciences and self-taught swimmer Theodor Kaluza, but in the battle for the creation of an adequate and satisfactory list of customers he should look for arrows for his quiver elsewhere. There are times when I miss the carefree period of my school years when all seemed either so trivial or so important in our teenage eyes and

1ο Behance Portfolio Review Κύπρου

Image
Η Οπτική Επικοινωνία και κατ' επέκταση το Design έχουν συνδέσει άμεσα την εξέλιξή τους με τα σύγχρονα επιτεύγματα της τεχνολογίας της πληροφορικής. Η μετάβαση από τις παραδοσιακές τεχνικές και μεθόδους στη χρήση των υπολογιστών σε κάθε στάδιο του σχεδιασμού και της παραγωγής, ήταν μόνο η απαρχή της επανάστασης, ενώ χρήση του διαδικτύου και η ραγδαία εξάπλωση του παγκόσμιου ιστού το επιστέγασμά της. Μέσω των νέων αυτών τεχνολογιών οι δημιουργικοί επαγγελματίες σχεδιαστές όχι μόνο βρήκαν νέους τρόπους έκφρασης και δημιουργίας αλλά παράλληλα ανακάλυψαν καινούριους δρόμους αναγνώρισης και προβολής της δουλείας τους κυρίως μέσω εξειδικευμένων ιστοτόπων και υπηρεσιών. Μια από αυτές, ίσως η δημοφιλέστερη και μεγαλύτερη διαδικτυακή πλατφόρμα για δημιουργικούς επαγγελματίες από κάθε κλάδο είναι το Behance. Ιδρύθηκε το 2006 και σήμερα φιλοξενεί περισσότερα από 1,5 εκατομμύριο μέλη από 172 χώρες που έχουν δημοσιεύσει περισσότερα από 5,5 εκατομμύρια project σε 128 τομείς και ειδικότητες τ

Τυπο-γραφικές μέρες 2016

Image
Η Τυπογραφία είναι η τέχνη και η τεχνική της οργάνωσης των στοιχειών ενός κειμένου, γραμμάτων, αριθμών, σημείων στίξης και άλλων που αποσκοπεί στο να κάνει τον γραπτό λόγο ευκρινή, ευανάγνωστο και ελκυστικό προς τον κάθε αναγνώστη. Η οργάνωση και η διάταξη των στοιχείων αυτών περιλαμβάνει την επιλογή των γραμματοσειρών, το μέγεθός τους, τα μήκη των γραμμών και τα κενά ανάμεσά τους, τις αποστάσεις των λέξεων και των γραμμάτων. Η σημασία της τυπογραφίας για έναν πολιτισμό που κατ’ουσίαν έχει χτιστεί στα θεμέλια του γραπτού λόγου είναι πέραν πάσης αμφιβολίας πολύ σημαντική.  Στη βάση της λογικής αυτής, τα Ερευνητικά εργαστήρια του Τμήματος Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών, ΕΕΓΓΕ (Ερευνητικό Εργαστήριο για τη Γλώσσα και τη Γραφιστική Επικοινωνία) και ΕΕΣΟΕ (Ερευνητικό Εργαστήριο Σημειωτικής και Οπτικής Επικοινωνίας) στο Τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου διοργανώνουν την διημερίδα Τυπο-γραφικές μέρες 2016, με θέμα τον τυπογραφικό και γραφιστικό σ

Εκδηλώσεις από τη Σχολή Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή 7-9|10|16

Image
Κυπερούντα, Παρασκευή 7- Κυριακή 9 Οκτώβρη Στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ Μήλου που γίνεται στην Κυπερούντα,  η  Σχολή Μουσείον Χαρακτικής Χαμπή σε συνεργασία με τον Λαογραφικό  Όμιλο  Λεμεσού, το Κέντρο Νεότητας Κυπερούντας και το Κοινοτικό  Συμβούλιο  Κυπερούντας διοργανώνει διάφορες εκδηλώσεις  μέσα στα πλαίσια του  Φεστιβάλ μήλου . Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016, στις 19.30   στην αίθουσα διαλέξεων Θ.Ο.Ι  Κυπερούντας • Τ’ ΑΓΝΩΣΤΑ ΜΟΝΟΠΑΘΚΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΠΛΑΡΩΝ. Ο χαράκτης Χαμπής παρουσιάζει το νέο βιβλίο του με το παραμύθι του Λάμπρου Πολυκάρπου «Οι τρίπλαροι τζαι ο δράκος της μηλιάς», αποκαλύπτοντας άγνωστες πτυχές της πορείας εικονογράφησης, μέσα από προβολή διαφανειών. Παράλληλα θα παρουσιαστεί φιλμάκι-αφιέρωμα στον Λάμπρο Πολυκάρπου (αποσπάσματα από μεγαλύτερο ντοκιμαντέρ) του Χρίστου Αγιομαμίτη, με τίτλο: “ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΥ – Στιγμιότυπα μιας σκληρής ζωής σαν παραμύθι”. Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016 • Εργαστήρι χαρακτικής, 9.30-14.00 στην Πλατεία Κυπερούντας •