Συνέντευξη - Interview Rob Snow | Πνευματικά δικαιώματα και προστασία τους

[ΕΛ] 

Ο Rob Snow, εκτός από γνωστός σχεδιαστής και εικονογράφος, έχει να επιδείξει ένα πολύ σημαντικό έργο σε σχέση με την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών αλλά και την αντιμετώπιση των καταστάσεων που προκύπτουν από την παραβίαση τους και ιδιαίτερα στην περίπτωση που αυτοί δραστηριοποιούνται μέσω του διαδικτύου. Ο Rob θα βρεθεί στην Κύπρο στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, Graphic Stories Cyprus, από 9-11 Μαρτίου, 2018, όπου εκτός από τη διάλεξη του την Παρασκευή 9 Μαρτίου, θα μιλήσει και για τα πνευματικά δικαιώματα το Σάββατο 10 Μαρτίου 2018 στη Σχολή Καλών κι Εφαρμοσμένων Τεχνών Αιγαία στις 20:00. Μια πρώτη ιδέα για τη διάλεξη του αυτή, είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μέσα από μια μίνι συνέντευξη που παραχώρησε για τη στήλη «Γραφιστορίες»

Rob, η χρήση του διαδικτύου έχει φέρει στην επιφάνεια ένα πρόβλημα που πάντα απασχολούσε τους καλλιτέχνες και όχι μόνο, αυτό της προστασίας των πνευματικών τους δικαιωμάτων. Ποια είναι η προσωπική σου εμπειρία σε σχέση με το πρόβλημα αυτό; θεωρείς ότι είναι απλά ένα οικονομικό θέμα ή έχει και άλλες προεκτάσεις όπως ηθικές ή καλλιτεχνικές ή κάτι άλλο; 


Η έννοια των πνευματικών δικαιωμάτων προέκυψε περίπου πριν από τρεις αιώνες, για να προστατευθούν οι συγγραφείς από τους εκδότες που πραγματοποιούν πρόσθετες επανεκτυπώσεις των έργων τους. Τους επόμενους τρεις αιώνες όμως, οι μη δημιουργικοί άνθρωποι προσπαθούσαν πάντα να βρουν έναν τρόπο εκμετάλλευσης των καλλιτεχνών. Ακόμη και αν με καλή την πρόθεση, αγνοήσουμε το κόστος σε ώρες εργασίας που προστίθεται στην τέχνη ως αξία, οι χαμηλού ηθικής πρακτικές δεν έχουν εξαλειφθεί σε σχέση με την τέχνη και ειδικά στο διαδίκτυο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτό. Ένας από αυτούς είναι ο κορεσμός των έργων που παράγονται από χομπίστες, ενάντια στην πραγματικά ποιοτική τέχνη. Το διαδίκτυο είναι σαν δίκοπο σπαθί. Έχει μεγάλη αξία καθώς απευθύνεται σε ένα πολύ μεγάλο κοινό και ως εκ τούτου μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερες αποδόσεις, αλλά η αρνητική πλευρά είναι ότι σε αυτό το ακροατήριο περιλαμβάνονται και αδίστακτοι άνθρωποι, πρόθυμοι με φτηνά ψέματα να κερδίσουν χρήματα από τη σκληρή δουλειά σας. Από νομική άποψη, μπορείτε να προστατέψετε τα πνευματικά σας δικαιώματα σας, αλλά στον σημερινό σύγχρονο online κόσμο, αυτό πρακτικά δεν σημαίνει και πολλά πράγματα, εκτός και αν έχετε χρήματα για να το κυνηγήσετε. Η προσωπική μου εμπειρία είναι ότι αρκετά blogs πρόβαλαν τη δουλειά όταν πρωτοξεκίνησα, κάτι που ήταν ωραίο, καθώς κέρδισα κάποια προσοχή. Η αρνητική πλευρά ήταν ότι αυτοί οι κακοποιοί πήραν την τέχνη μου και την μετέτρεψαν σε φτηνά πλαστά αντικείμενα και πιθανώς επί του παρόντος να πουλούν περισσότερο από ό,τι εγώ. Ο μεγαλύτερος ένοχος είναι η Κίνα! Κερδίζουν πάνω από 60 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο από κλεμμένα και παραποιημένα προϊόντα. Έχουν ακόμη και ολόκληρα χωριά εκπαιδευμένα να αναδημιουργήσουν έργα τέχνης σε μαζική γραμμή παραγωγής. Το λυπηρό ζήτημα είναι ότι τα προϊόντα που πωλούνται ηλεκτρονικά δεν έχουν σφραγίδα πιστοποίησης ή προειδοποίηση προς τους αγοραστές ότι τα προϊόντα είναι ψεύτικα ή ότι είναι κλεμμένη τέχνη.

Για να είμαι ειλικρινής, πολλοί χρήστες του διαδικτύου το βλέπουν ως έναν μεγάλο ελεύθερο πόρο! Αναζητούν κάποια εικόνα, την παίρνουν, την χρησιμοποιούν, και δεν νοιάζονται για τις νομικές συνέπειες. Αυτή είναι μια μεγάλη ιστορία και το μόνο που μπορεί να το αλλάξει αφορά δύο πτυχές των νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων. Πρώτον, η αλλαγή του Digital Millennium Copyright Act (DMCA), έτσι ώστε να απαλειφθεί η πτυχή του λεγόμενου «ασφαλούς λιμένα». Αυτό θα κάνει όλους τους online πωλητές να ευθύνονται για ζημιές εάν τα έργα που πωλούν είναι πλαστά. Το δεύτερο είναι να αλλάξει ο νόμος περί δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ώστε να ισχύει σε διεθνές επίπεδο και να επιτραπεί η εφαρμογή της νομικής διαδικασίας για την παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων στη χώρα του θύματος, του καλλιτέχνης, και όχι του δράστης. Ναι, εάν θα ήθελα να μηνύσω έναν κλέφτη στην Κίνα, θα έπρεπε με δικά μου έξοδα να καταχωρήσω τα έργα μου στο κινεζικό κυβερνητικό σύστημα και να προσλάβω έναν δικηγόρο για να ασκήσει αγωγή κατά του κλέφτη. Δεν είναι καθόλου αποδοτικό οικονομικά, οπότε πολλοί δεν το κάνουν.
 

Υπάρχουν επίσης τρόποι επίλυσης της ηθικής υποβάθμισης στο διαδίκτυο. Η πράξη προστασίας δεδομένων επιτρέπει σήμερα την ασυλία και την ανωνυμία! Φανταστείτε αν όλοι όσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο έπρεπε να έχουν το πραγματικό τους όνομα, μια πραγματική διεύθυνση και ίσως μια ταυτότητα που να σχετίζεται με κάθε τους δραστηριότητα. Πόσες παράνομες δραστηριότητες νομίζετε ότι θα γινόντουσαν;




Θεωρείς ότι το πρόβλημα της κλοπής πνευματικής περιουσίας αντιμετωπίζεται με κάποιο συλλογικό τρόπο ή ο κάθε καλλιτέχνης είναι τελικά αναγκασμένος να παλεύει μόνος του για τα δικαιώματα του;

Οι καλλιτέχνες τείνουν να έχουν μια ληθαργική στάση σε σχέση με την ομαδική δράση για την καταπολέμηση ενός προβλήματος. Επικεντρώνονται στη δημιουργικότητα και βλέπουν, ή εθελοτυφλούν, αυτές τις καταστάσεις ως ελάσσονες ερεθισμούς. Δημιούργησα έναν ιστότοπο τον www.artistic-license.org για να βοηθήσω τους καλλιτέχνες να επιστήσουν την προσοχή τους στα ζητήματα αυτά, να είναι ένας κόμβος πληροφοριών και να παρέχει εργαλεία που να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος, όμως η συμμετοχή είναι χαμηλή. Τι μας λέει αυτό. Αν μιλάτε με καλλιτέχνες, θα σας πουν για τα προβλήματα αυτά και συχνά θα παραπονεθούν, αλλά σπάνια θα κάνουν κάτι ή θα γνωρίζουν τι να κάνουν. Υπάρχει ένας νόμος που περνά στο Αμερικανικό σύστημα, που ονομάζεται τροπολογία των «ορφανών έργων», που ουσιαστικά θα καταργήσει την αυτόματη προστασία πνευματικών δικαιωμάτων. Εκτός αν ο καλλιτέχνης πληρώνει ανά εικόνα, ένα χρηματικό ποσό για την προστασία του, τότε ο καθένας θα μπορεί να χρησιμοποιήσει οτιδήποτε, ελεύθερα!! Ο Brad Holland, γνωστός Αμερικανός εικονογράφος, έχει δημιουργήσει ένα κίνημα για να προσπαθήσει να καταπολεμήσει αυτό το ζήτημα. Η θλιβερή αλήθεια είναι ότι η σύγχρονη κοινωνία, μέσα από τις τρεις επαναστάσεις, γεωργική, βιομηχανική και τεχνολογική, έχει υποβαθμίσει την ηθική μας ακεραιότητα. Συχνά παραβλέπεται το γεγονός ότι κάποιος δημιουργεί κάτι για βγάλει τα προς το ζην προκειμένου κάποιος άλλος να μπορέσει να το αποκτήσει δωρεάν.

Τι συμβουλές θα έδινες, ειδικά στους νέους σχεδιαστές προκειμένου να προστατευτούν από αυτού του είδους την εκμετάλλευση;

Αυτή είναι επίσης μια μακρά συζήτηση. Απλά, χρησιμοποιήστε τρόπους για να δείχνεται τη δουλειά σας στο Διαδίκτυο με τρόπο που δεν θα είναι δυνατόν να εκμεταλλευθεί κάποιος ολόκληρη την εικόνα. Δείξτε μόνο κάποιες λεπτομέρειες στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Προσθέστε ένα υδατογράφημα με τη μορφή κάποιου καλλιτεχνικού σας μοτίβου. Χρησιμοποιήστε ένα εργαλείο όπως το Pixsy.com για να παρακολουθείτε την παράνομη χρήση των έργων σας. Κυνηγήστε οποιαδήποτε παράνομη εκμετάλλευση των έργων σας με απλά εργαλεία, όπως μια απόσυρση μέσω του DMCA. Εάν όλοι οι καλλιτέχνες το έκαναν αυτό, κάτι θα άλλαζε. Προσθέστε μια δήλωση πνευματικών δικαιωμάτων στις δημοσιεύσεις σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πρόσθεσε έναν σύνδεσμο με την ιστοσελίδα σας. Αν κάποιος άλλος χρησιμοποιεί έργα σας χωρίς την άδειά σας ή χωρίς να πληρώσει, χρησιμοποιήστε εργαλεία που μπορείτε να βρείτε στο www.artistic-license.org για να ζητήσετε την απόσυρσή τους ή την αναγνώριση των δικαιωμάτων σας. Η χειρότερη φιλοφρόνηση είναι όταν σας λένε «μα είναι σαν δωρεάν διαφήμιση για σας». Αλλά πώς μπορεί κάποιος να γνωρίζει ποιος είναι ο πραγματικός δημιουργός χωρίς την απαραίτητη διαπίστευση; Αλλά κυρίως, κυνηγήστε τα πνευματικά δικαιώματα των έργων σας και μάθετε τους νόμους που αφορούν τα πνευματικά δικαιώματα. Απλά επειδή είσαστε ο δημιουργός ενός έργου δεν σημαίνει αυτομάτως ότι προστατεύεστε.




+ Επίσης θα έχετε την ευκαιτία να παρακολουθήσετε το διήμερο εργαστήριο του Rob Snow που θα πραγματοποιηθεί το ΣΚ 10-11|03|18 10:00-17:00 στη Σχολή Καλών κι Εφαρμοσμένων Τεχνών Αιγαία με θέμα: "Χαρτιά, Μολύβια και Πίξελς"
Early birds μέχρι 15 Φεβρουαρίου | Κανονικές τιμές μέχρι 10 Μαρτίου

Περισσότερα για το εργαστήριο και τις διαλέξεις: Workshop-Lectures
Περισσότερα για την έκθεση: Exhibition
Κρατήσεις θέσεων: Tickets

Για την έκθεση του Rob Snow και τη διάλεξη Πνευματικά Δικαιώματα δεν απαιτείται κράτηση θέσης.

Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com 
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 28.01.18 
 #Γραφιστορίες #119




[ΕΝ]
1. The use of the internet has brought to light a problem that has always been the concern of artists and not only, that of protecting their intellectual rights. What is your personal experience with this problem? Do you think it's just a financial issue or has other extensions such as moral or artistic or something else?

Copyright was invented some three centuries ago, to protect authors from publishers making additional returns on their works. The the next three centuries, non-creative people have always tried to find a way to exploit artists. Even if with good intention, of not seeing the hours put into art as a value in it’s cost, but through to how sadly low moral attitudes have stopped with regard to art; especially online. There are many reasons for this. One was mentioned above; a total saturation of hobbyist works over quality art. The internet is a double edged sword. It has great value to reach many people, and therefore make bigger returns, but the negative side is that that audience will also consist of unscrupulous people willing to lie and cheap to make money from your hard work. Legally, you can protect your IP, but in todays modern online world, it really means little, unless you have money to chase it. My personal experience is that several blogs showed off my caricatures and animal arts when they first came out. It was nice. I got some attention. The negative side was these villains took the art, and converted them into cheap counterfeit items and probably sell more than I do, at present. The biggest culprit is China! They make over $60bn a year in stolen and counterfeit products. They even have whole villages trained to recreate artworks in a mass production line. The sad issue is that online selling does not have a stamp of authentication, or fore knowledge to buyers that the products are fake, or the art is stolen.
To be honest, many users of the internet see the internet as a big free resource! Google image something, take it, use it, and not care of the legal implications. This is a big story, and the only thing that can change it is the medication of two aspects of the copyright laws. First, the changing of the DMCA, to throw out the ‘safe harbor’ aspect. That will make all online sellers liable for damages if the works being sold are counterfeit. The second is to change the copyright law to be International, and to allow the legal process of a copyright violation to be centered in the country of the victim (the artist) and not the perpetrator! Yes, if I wanted to sue a thief in China, I would have to (at my own expense) register my art in the Chinese governmental system, and hire a lawyer to then file suit against the thief. Not very cost effective, so many don’t do it.
There are also ways to resolve online moral degradation. The data protection act allows immunity and anonymity at present! Image if everyone who was on the internet had to have their real name, a real address and maybe their ID associated with all activity. How my illegal activity do you think would happen?

2. Do you think that the problem of the theft of intellectual property is being treated in a collective manner, or is every artist eventually forced to fight alone for his own rights?

Artists tend to have a lethargic notion of group activity to combat a problem. They are focused on creativity and see, or are blind, to these manners as being minor irritations. I set up a website called artistic-license to help draw artists together to highlight issues, be a hub of information and give tools to help fight the problem, but the connected numbers are low! What does that tell you. If you talk to artists, they will tell you of the issues, and complain, but rarely do anything or know what to do. There is a law going through the American system, called the ‘orphan works’ amendment, that effectively will remove the automatic copyright protection. Unless the artist pays per image, a fee to protect it, then anyone can use anything, freely!! Brad Holland (a well known American illustrator) has set up a movement to try and combat that issue. And it’s worth checking out. The sad truth is modern society, through these three revolutions have debased us all to a morally low integrity, that someone’s way to make a living is overlooked if it means that someone can get something for free.

3. What advice would you give, especially to new designers in order to protect themselves from this kind of exploitation?

Well that is a long talk as well. Simply, use ways to show your work on the internet that doesn’t exploit the whole image. Show only details in social media, or WIP. Add a watermark in the form of yours artist’s motif. Use a tool like Pixsy.com to track illegal usage of your artworks. Chase any exploration with simple tools like a DMCA takedown. If all artists did this, something would change. Add your copyright statement in social media postings and link to your page. If someone else uses it without your permission or without credit, use tools you can find on Artistic License to take it down or ask for some acknowledgment. The worst anti-compliment is when they say, but it’s like free advertising for you. But how can someone possibly know who did it without accreditation? But mainly, chase the rights to your work and also know the laws regarding copyright. Just because you made something doesn’t mean you re protected.



Comments

Popular

Διπλή διεθνής διάκριση για την ομάδα ρομποτικής του Γυμνασίου Αρχαγγέλου, Λακατάμιας, στο Robotex International

Η εικαστικός Ειρήνη Γκόνου παρουσιάζει τη νέα της έκθεση με τίτλο De Materia Magica

Graphic Stories Cyprus to Represent Cyprus at the Prestigious Festival Eastern European Design (FEED) in Warsaw!