Posts

Neville Brody

Image
[EN] The Institute for the Study of Typography and Visual Communication in collaboration with the Thessaloniki State Museum of Contemporary Art and the Graphic Communication Program of the Department of Design and Multimedia of the University of Nicosia organise the 6th International  Conference on Typography and Visual Communication (ICTVC) in Thessaloniki, 5-9 July 2016, with the theme "Discussing priorities | Developing a field"( www.ictvc.org/2016/el/ ). As part of the events and activities of the Conference we can distinguish between the lectures the closing speech by one of the leading professionals of our times, Neville Brody. Neville Brody is the Dean of the School of Communication of the Royal College of Art and one of the most famous graphic designers of his generation. Leading contemporary typographer and art director, Neville Brody, also excels in corporate strategic design. He is the founder of creative Bureau "Brody Associates" and cemented his repu...

Συνέντευξη | Αγγελική Αθανασιάδη 15.02.2016

Image
| Αρχείο | Συνέντευξη της Αγγελικής Αθανασιάδη στην Melissa Hekkers Cyprus Mail , 15 Φεβρουαρίου 2016   Graphic Stories Cyprus #2 Μ: Λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι πρωτοβουλίες του Graphic Stories Cyprus ασχολούνται εις βάθος με τις σύγχρονες γραφικές τέχνες, πόσο σημαντικό θεωρείται το να έχει κάποιος επίγνωση της οπτικής επικοινωνίας; Α: Αν η δεκαετία του '90 ήταν η δεκαετία της επανάστασης της εικόνας, η σύγχρονη εποχή αποτελεί την περίοδο της ωριμότητας και παράλληλα της αποθέωσης της. Τα εργαλεία που η τεχνολογία παρέχει σήμερα, το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ο τρόπος που αυτά τίθενται σε χρήση, καταδεικνύουν με τον πιο προφανή τρόπο το πόσο σημαντικό είναι να έχει κάποιος επίγνωση του τι είναι οπτική επικοινωνία. Το Graphic Stories Cyprus μέσα από τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει και υλοποιεί δεν στοχεύει απλά σε μια κριτική θεώρηση των σύγχρονων γραφικών τεχνών αλλά και στην ανάδειξη της αξίας της οπτικής επικοινωνίας σήμερα και στο μέλλον. Μ...

Serif vs Sans-Serif

Image
[EN] Adrian Frutiger was a Swiss font designer that influenced the design of fonts for more than half a century. He passed away in September 2015. During his long career, which already had began in the 1950s, he worked initially for letterpress printing and phototypesetting machines, while later he easily passed in the era of digital typesetting. Some of the most famous and recognisable font families he created are Univers, Frutiger and Avenir. These three families constitute a milestone for the sans-serif type of fonts, which extend to all the three main categories of these font types, Neogrotesque,Humanist and Geometric. Frutiger characterised his involvement with sans-serif as "the main work of his life ", perhaps partially due to the difficulty in design compared to the serif fonts. The most distinctive difference between the two kinds of fonts, serif and sans-serif, is that the former have serifs, while the later do not. This difference is responsible for another of the...

Surrealism & design | Σουρεαλισμός & design

Image
[ΕΝ] Surrealism is a cultural movement that began in the early 1920s and became more known for the visual artworks of authors and their writings. The goal of the surrealists was to bridge contradictory, according to Freud, situations of dream and reality. Artists often combined absurd scenes, painted with photographic precision, creating strange or otherworldly creatures from everyday objects. They considered that through the use of advanced painting techniques they will allow the unconscious to express itself. The surreal works feature the element of surprise, the unexpected confrontation, but also of the discontinuity. Many surrealists artists and writers consider first and foremost their work as an expression of their philosophical movement and their projects as the result of this expression.  The movement of surrealism in the 1920s and 1930s focused mainly on literature, painting and photography, providing only minimal evidence of how it could be expressed throug...

The Aftermath

Image
[Ακολουθεί απόσπασμα της εισαγωγικής μου παρουσίασης, από τις διαλέξεις του Graphic Stories Cyprus 2016] Ολοκληρώνοντας την πρώτη συνάντηση σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας πέρσι τέτοια εποχή και έχοντας μια διάθεση για απολογισμό, ήρθε στο νου μου η στερεότυπη φράση ότι «δεν είναι ο προορισμός, αλλά το ταξίδι που έχει σημασία». Σίγουρα κάτι τέτοιο είναι αληθές αλλά δεν αρκεί να αποδώσει και τις δυο όψεις του νομίσματος. Είναι κοινό μυστικό ότι ο τελικός προορισμός καθορίζει πολλές από τις λεπτομέρειες του ταξιδιού και το αντίστροφο. Κάπως έτσι ξεκίνησε και το Graphic Stories Cyprus, σαν ένα ταξίδι με συγκεκριμένο στόχο και προορισμό, που όμως στην πορεία θέλησε να εξερευνήσει νέους τόπους, να βάλει στο τραπέζι καινούργιους χάρτες και να περάσει από μονοπάτια που στη αρχή φάνταζαν δύσβατα, για τα εγχώρια τουλάχιστον δεδομένα. Οι συγκρίσεις με την ευρωπαϊκή αλλά και τη διεθνή πραγματικότητα είναι σίγουρα αναπόφευκτες. Γιατί εκεί; Και όχι εδώ! Πότε θα δούμε κάτι να αλλάζει; Γιατί όχι ...

Graphic Stories Cyprus 2016 | After Event Press Release

Image
Mε επιτυχία ολοκληρώθηκε η δεύτερη Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus , στη Λευκωσία, το τριήμερο 26 έως 28 Φεβρουαρίου 2016. Το πλούσιο, από εκδηλώσεις, πρόγραμμα περιελάμβανε ομιλίες και εργαστήρια από καταξιωμένους σχεδιαστές τόσο της Κύπρου, όσο και του εξωτερικού, που θέλησαν να εξερευνήσουν τις σύγχρονες τάσεις του design, να μεταδώσουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους και παράλληλα να συμβάλουν στη δημιουργία κλίματος αναζήτησης και προβληματισμού σε σχέση με το μέλλον της οπτικής επικοινωνίας. The second Meeting of Cyprus Visual Communication Designers,  Graphic Stories Cyprus , in Nicosia (26-28 February 2016) finished with a great success. The program was full by events including lectures and workshops by well known Cypriot and foreign designers, who had explored the latest trends in design, transmitted their knowledge and experience, while inspiring all of us to search and think about the future of visual communication. ...