12.8.14

Typography | Τυπογραφία

[EN] Typography | Part Α'

It's not rare in a conversation with friends in which the well-known phrase "A book will never save this world" has been said. Only one book may not, but all the books of the world we certainly live in can make a difference. It would not be an exaggeration to say that all knowledge, as a conquest of human civilization, has passed through the pages of a book, has been printed or, in sync with modern reality, has been digitally imprinted through the pages of a website. The written text is the one that contributed most to the development of culture and opened the ability to conquer knowledge to a large group of people.

All this was made possible by one of the most important inventions of our technical civilization, typography. From the Greek words "typos" and "graphia", typography is also the craft and the art of typographical layout in order to make texts more accessible, easy to read and more recognizable.

Typography originates from the time when the first dies and colors were made to be used for the production of coins and seals, that is, from antiquity. Typical features of typography can still be recognized on the famous Phestos disc that dates between 1850 and 1600 BC. The first typographic prints using mobile elements - letters appeared in China in the 11th century AD. And it was an invention of Bi Sheng who used ceramic materials to imprint on clay. Modern typography, along with the automated printing process, was an invention of Johannes Gutenberg and was the springboard for the development and spread of printing and, by extension, graphic arts. In modern times, computer technology has given typography a new impetus allowing digital data creation while giving designers the chance to experiment more with new forms and types of letters at a much lower cost.


Typography as a concept but also as an applied art, subject of the work of a graphic designer, is governed by a set of principles and rules. The two basic principles of typography have to do with the distinctiveness of typing and the ease of reading a text. In the first case, the designer must ensure that any independent character or element of the font he creates is separate from the rest. In this way, the reader can not confuse two or more letters, as is often the case with a handwritten text. Also, the graphic designer should choose the appropriate font for the purpose it responds to and the size he wants to maintain this distinction. In the second case, the ease of reading has to do with the seamless transition of word-to-word and line-by-line reading. The reader should easily find the information he is looking for in the text and read it easily keeping a continuous flow. As a director is asked to keep the interest of his viewers from the beginning to the end of a movie, in the same way a graphic designer using the tools and means provided by typography aims to create the right conditions for the reader to continue reading.

[ΕΛ] Τυπογραφία | Μέρος Α'



Δεν είναι λίγες οι φορές που σε κάποια συζήτηση με φίλους έχει λεχθεί η γνωστή φράση "Ένα βιβλίο δε θα σώσει ποτέ τον κόσμο αυτό". Ένα μόνο βιβλίο ίσως όχι, όλα όμως τα βιβλία του κόσμου που ζούμε σίγουρα μπορούν κι έχουν κάνει τη διαφορά. Δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι όλη η γνώση, ως κατάκτηση του ανθρώπινου πολιτισμού, έχει περάσει μέσα από τις σελίδες κάποιου βιβλίου, έχει τυπωθεί ή για να εναρμονιστούμε με τη σύγχρονη πραγματικότητα, έχει αποτυπωθεί ψηφιακά μέσα από τις σελίδες ενός ιστότοπου. Ο γραπτός λόγος είναι αυτός που συνέβαλε τα μέγιστα στην ανάπτυξη του πολιτισμού και στη δυνατότητα κατάκτησης της γνώσης από ένα μεγάλο σύνολο ανθρώπων.

Όλα αυτά μπόρεσαν να γίνουν πραγματικότητα χάρη σε μια από τις σπουδαιότερες επινοήσεις του τεχνικού μας πολιτισμού, της Τυπογραφίας. Από τις ελληνικές λέξεις “ΤΥΠΟΣ” και “ΓΡΑΦΕΙΝ” η τυπογραφία είναι παράλληλα η τεχνική και η τέχνη της διάταξης των τυπογραφικών στοιχείων με σκοπό να καταστούν τα κείμενα που δημιουργούνται πιο προσιτά, ευανάγνωστα και τα τυπογραφικά στοιχεία πιο αναγνωρίσιμα.

Η τυπογραφία έλκει την καταγωγή της από την εποχή που κατασκευάστηκαν οι πρώτες μήτρες και τα χρώματα, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή νομισμάτων και σφραγίδων, δηλαδή από την αρχαιότητα. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της τυπογραφίας μπορούν ακόμη να αναγνωριστούν και στον περίφημο δίσκο της Φαιστού που χρονολογείται μεταξύ του 1850 και 1600 π.Χ. Τα πρώτα δείγματα τυπογραφίας με τη χρήση κινητών στοιχείων - γραμμάτων εμφανίστηκαν στην Κίνα του 11ου αιώνα μ.Χ. και ήταν εφεύρεση του Bi Sheng ο οποίος χρησιμοποίησε κεραμικά υλικά για να αποτυπώσει πάνω σε πηλό. Η σύγχρονη τυπογραφία όμως μαζί με την αυτοματοποιημένη διαδικασία εκτύπωσης ήταν εφεύρεση του Johannes Gutenberg και αποτέλεσε το εφαλτήριο για την ανάπτυξη και την εξάπλωση της τυπογραφίας και κατ'επέκταση των γραφικών τεχνών. Στη σύγχρονη εποχή η τεχνολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών έχει δώσει στην τυπογραφία μια νεα ώθηση επιτρέποντας την ψηφιακή δημιουργία στοιχείων δίνοντας παράλληλα την ευκαιρία στους σχεδιαστές να πειραματιστούν περισσότερο με νέες μορφές και τύπους γραμμάτων σε πολύ χαμηλότερο κόστος.

Η τυπογραφία ως έννοια αλλά και ως εφαρμοσμένη τέχνη, αντικείμενο της δουλειάς ενός γραφίστα (graphic designer) διέπεται από ένα σύνολο αρχών και κανόνων. Οι δύο βασικότερες αρχές της τυπογραφίας έχουν να κάνουν με την διακριτότητα των τυπογραφικών στοιχείων και την ευκολία ανάγνωσης ενός κειμένου. Στην πρώτη περίπτωση ο σχεδιαστής πρέπει να εξασφαλίσει ότι κάθε ανεξάρτητος χαρακτήρας ή στοιχείο της γραμματοσειράς που δημιουργεί, ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. Mε τον τρόπο αυτό δεν υπάρχει η περίπτωση ο αναγνώστης να μπερδέψει δύο ή περισσότερα γράμματα, όπως πολύ συχνά συμβαίνει σε ένα χειρόγραφο κείμενο. Επίσης ο γραφίστας θα πρέπει να επιλέγει την κατάλληλη γραμματοσειρά για το σκοπό που αυτή ανταποκρίνεται και στο μέγεθος που επιθυμεί ώστε να διατηρείται αυτή η διακριτότητα. Στη δεύτερη περίπτωση, η ευκολία ανάγνωσης έχει να κάνει με την απρόσκοπτη μετάβαση κατά το διάβασμα απο λέξη σε λέξη και από γραμμή σε γραμμή. Θα πρέπει ο αναγνώστης με ευκολία να βρίσκει τις πληροφορίες που αναζητά στο κείμενο και η ανάγνωση να είναι εύκολη διατηρώντας μια συνεχή ροή. Όπως ένας σκηνοθέτης καλείται να διατηρήσει ζωηρό το ενδιαφέρον των θεατών του από την αρχή μέχρι και το τέλος μιας ταινίας, έτσι κατ’ αντιστοιχία ένας γραφίστας χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τα μέσα που του παρέχει η τυπογραφία έχει ως στόχο να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε ο αναγνώστης να συνεχίσει την ανάγνωση.



Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" 03.08.2014 
#Γραφιστορίες #003

Translation | Μετάφραση: Achilleas Karras | Αχιλλέας Καρράς
Translation editing | Επιμέλεια μτφ: Miltos Karras | Μίλτος Καρράς



[EN] Typography | Part B'

Typography is one of the most important parts of a graphic designer's work. Its quality cannot be measured solely by aesthetic criteria because, as an applied art, as opposed to the fine arts, it serves a particular purpose. Proper typography strengthens the message and the content of a text making it more effective for the purpose and the audience for which it is written. Imagine if the newspaper you hold in your hands had no columns, but the lines of the text had lengths from one side of the page to the other. Appearance would not just be a matter of bad taste, it would be very difficult, or impossible, to read.

When typography does not enhance content but is just aesthetically pleasing, then it cannot be considered successful. In contrast, even when the aesthetic result is not pleasant, but the content of the message is enhanced, typography is considered to be successful. A typical example is the typography used at wedding invitations. Surely it is visually pleasing, giving the sense of handwriting and calligraphy, but if we imagined road signs to use the same type of print, then it would be very difficult to read them easily from a long distance and with the speed at which we usually travel with our car.



Typography is certainly not limited in choosing a font. For each application, there may be several different solutions. A designer to produce good typography should have understood the content and goals of the text he works with. It is not a matter of aesthetics, it is a matter of skillfulness and knowledge. And in this case the printing of a newspaper is in itself a very typical example. The selection of titles and subtitles helps the reading audience to understand messages and news more easily, but also facilitates the work of journalists in directing readers' attention to the essentials of the issues they analyse but at the same time to stimulate their feelings.
In modern times, the speed of news and events and the frenzy of everyday life have reduced to a minimum the time one spends to read a written text, either printed on paper or electronically on the internet. The big bet for a graphic designer is to steal a few moments of additional attention.
Typical are the words of Canadian writer, poet and typographer Robert Bringhurst. "Typography is an ancient art and an old profession ... it is also somehow a guardian. The breed's dictionary and the letters of the alphabet, which are the chromosomes and genes of literate culture, are in the care of the typographer".

[ΕΛ] Τυπογραφία | Μέρος Β'

Η τυπογραφία είναι από τα πιο σημαντικά κομμάτια της δουλειάς ενός γραφίστα (graphic designer). Η ποιότητά της δεν μπορεί να μετρηθεί αποκλειστικά και μόνο με αισθητικά κριτήρια διότι ως εφαρμοσμένη τέχνη σε αντίθεση με τις καλές τέχνες, εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο σκοπό. Η σωστή τυπογραφία ενισχύει το μήνυμα και το περιεχόμενο ενός κειμένου κάνοντας αυτό πιο αποτελεσματικό για το σκοπό και το κοινό για το οποίο έχει γραφτεί. Φανταστείτε η εφημερίδα που κρατάτε στα χέρια σας να μην είχε στήλες, αλλά οι γραμμές του κειμένου να είχαν μήκος από τη μία άκρη της σελίδας στην άλλη. Η εμφάνιση δεν θα ήταν απλά θέμα κακού γούστου, θα ήταν πλέον πολύ δύσκολο, έως αδύνατο, να διαβαστεί.
Όταν η τυπογραφία δεν ενισχύει το περιεχόμενο αλλά είναι αισθητικά ευχάριστη, τότε δεν μπορεί να θεωρηθεί πετυχημένη. Σε αντίθεση, ακόμη και όταν το αισθητικό αποτέλεσμα δεν είναι ευχάριστο αλλά ενισχύεται το περιεχόμενο του μηνύματος η τυπογραφία θεωρείται πετυχημένη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η τυπογραφία που χρησιμοποιείται στα προσκλητήρια των γάμων. Σίγουρα είναι οπτικά ευχάριστη, δίνοντας την αίσθηση του χειρόγραφου και της καλλιγραφίας, αλλά αν φανταζόμασταν τις σημάνσεις στις πινακίδες της τροχαίας να χρησιμοποιούν τα ίδια τυπογραφικά στοιχεία, τότε θα ήταν πολύ δύσκολο να τις διαβάσουμε εύκολα από μεγάλη απόσταση και με την ταχύτητα με την οποία συνήθως κινούμαστε με το αυτοκίνητό μας.
Η τυπογραφία ασφαλώς δεν περιορίζεται στην επιλογή μιας γραμματοσειράς (font). Για κάθε εφαρμογή μπορούν να υπάρχουν αρκετές διαφορετικές λύσεις. Ένας designer για να παράγει ορθή τυπογραφία θα πρέπει να έχει κατανοήσει το περιεχόμενο και τους στόχους του κειμένου που δουλεύει. Δεν είναι θέμα αισθητικής, είναι θέμα επιδεξιότητας και γνώσης. Και σε αυτή την περίπτωση η τυπογραφία μιας εφημερίδας αποτελεί από μόνη της ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η επιλογή των τίτλων και των υποτίτλων, βοηθά το αναγνωστικό κοινό να αντιληφθεί ευκολότερα τα μηνύματα και τις ειδήσεις, αλλά επίσης διευκολύνει και το έργο των δημοσιογράφων στο να κατευθύνουν την προσοχή των αναγνωστών στην ουσία των θεμάτων που αναλύουν αλλά ταυτόχρονα να διεγείρουν και τον συναίσθημά τους.
Στη σύγχρονη εποχή η ταχύτητα των ειδήσεων και των γεγονότων και ο φρενήρης ρυθμός της ζωής, έχουν περιορίσει στο ελάχιστο το χρόνο που κάποιος αφιερώνει για να διαβάσει ένα γραπτό κείμενο, είτε τυπωμένο στο χαρτί, είτε σε ηλεκτρονική μορφή στο διαδίκτυο. Το μεγάλο στοίχημα για έναν graphic designer είναι να καταφέρει να κλέψει μερικές στιγμές παραπάνω προσοχής.
Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του Καναδού συγγραφέα, ποιητή και τυπογράφου Robert Bringhurst "Η τυπογραφία είναι μια αρχαία τέχνη και ένα παλιό επάγγελμα ... είναι, επίσης, κατά κάποιο τρόπο ένας θεματοφύλακας. Το λεξικό της φυλής και τα γράμματα της αλφαβήτου, τα οποία είναι τα χρωμοσώματα και τα γονίδια του εγγράμματου πολιτισμού, είναι στη φροντίδα του τυπογράφου".

Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" 17.08.2014 
#Γραφιστορίες #004

Translation | Μετάφραση: Achilleas Karras | Αχιλλέας Καρράς
Translation editing | Επιμέλεια μτφ: Miltos Karras | Μίλτος Καρράς

No comments: