Γιώργος Τσαγγάρης: Σχεδιασμός με αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία
Γιώργος Τσαγγάρης: Γραφίστας, Σχεδιαστής
ταινιών Animation, Animation Lecturer, Καλλιτεχνικός
διευθυντής διεθνούς φεστιβάλ Animation
Κύπρου
Εκτός από ένας επιτυχημένος σύγχρονος graphic designer δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και την αγάπη που δείχνεις για πιο παραδοσιακές μορφές οπτικής επικοινωνίας όπως είναι η χαρακτική και η μεταξοτυπία. Τι είναι αυτό που σε οδήγησε προς αυτή την κατεύθυνση και πως θεωρείς ότι συνδυάζονται αυτές οι μορφές εφαρμοσμένων τεχνών;
Αν και αρκετά νέος στην
ηλικία έχεις να επιδείξεις σημαντικό
έργο τόσο σε προσωπικό επαγγελματικό
επίπεδο όσο και σε σχέση με την προσφορά
σου στην κοινότητα της οπτικής
επικοινωνίας, ποια είναι η δύναμη που
σε ωθεί κάθε φορά σε νέα μονοπάτια;
Ο
καλός μου
φίλος και
δάσκαλος
Δημήτρης
Αληθεινός
κάποτε μου
είπε μια
ιστορία
για κάποιο
σαμάνο
(μοναχό)
που συνάντησε
στο Νεπάλ
την στιγμή
που σχεδίαζε
ένα σχέδιο
στην άμμο
και τον
ρώτησε πού
έμαθε να
σχεδιάζει
τόσο όμορφα.
Αυτός του
απάντησε:
“Το όνειρό
μου με
έμαθε να
σχεδιάζω”.
Το όραμα
μας είναι
που μας
οδηγεί και
την ίδια
στιγμή μας
θωρακίζει!
Αυτό το
πιστεύω
βαθιά.
Πως ήταν τα πρώτα σου
βήματα στον χώρο της οπτικής επικοινωνίας
και τι θεωρείς ότι σε δυσκόλεψε περισσότερο
στην πορεία σου μέχρι τώρα;
Τα
πρώτα μου
βήματα στη
ζωή συνδέονται
και με
τις πρώτες
μου εμπειρίες
στην τέχνη.
Ήμουν
τυχερός
στη ζωή
μου. Μεγάλωσα
σε ένα
μοναδικό
καλλιτεχνικό
περιβάλλον
που με
μόρφωσε
και με
καθόρισε
ουσιαστικά.
Στο ταξίδι
αυτό μέχρι
σήμερα
γνώρισα
σπουδαίους
ανθρώπους
των Γραμμάτων
και των
Τεχνών.
Ήταν για
‘μένα
σχολείο,
το πιο
ουσιαστικό
σχολείο!
Με αυτό
το φάσμα
εμπειριών
αλλά και
με τις
σπουδές
μου που
ακολούθησαν
στις Γραφικές
Τέχνες στο
The London
Institute –
London College
of printing
πορεύτηκα
τα πρώτα
μου βήματα
ως νέος
καλλιτέχνης.
Οι πρώτες
μου
συνεργασίες
στο θέατρο,
τον
Κινηματογράφο,
τη μουσική
και τις
εκδόσεις
προέκυψαν
μέσα από
όμορφες
και γόνιμες
φιλίες.
Κάθε νέα
συνεργασία
γιορταζόταν!.
Ό,τι
σχεδίασα
δηλαδή ήταν
μια
ενστικτώδης
αντίδραση
στο όμορφο
πνεύμα μέσα
στο οποίο
γεννιόντουσαν
τα πολιτιστικά
και άλλα
γεγονότα
στην Κύπρο
αρχές του
21ου αιώνα.
Έτσι, σχεδόν
ως παρατηρητής
και την
ίδια στιγμή
μετέχοντας
σε όλα
όσα συνέβαιναν
γύρω μου
τα κατέγραφα
με κύριο
εκφραστικό
μου μέσο
την έντεχνη
Αφίσα.
Κύριος μου
στόχος ήταν
και παραμένει
η διάδοση
και
επικοινωνία
μιας
ευρύτερης
ιδεολογίας
που εκφράζεται
ποιητικά
με βασικό
όχημα τις
αξίες και
τα ιδανικά
της τέχνης.
Ως διοργανωτής του Animafest στην Κύπρο θεωρείς ότι υπάρχει το υπόβαθρο τόσο σε ανθρωπινό δυναμικό όσο και σε επίπεδο προσφερόμενης ακαδημαϊκής κατάρτισης για να δούμε στο μέλλον τους Κύπριους σχεδιαστές να διαπρέπουν και στο εξωτερικό;
Πιστεύω
στους
Κύπριους
δημιουργούς
με τον
ίδιο τρόπο
που πιστεύω
και στον
κάθε λαό
που
υπερασπίζεται
την τέχνη
και τον
Πολιτισμό
του. Η
Κύπρος
διαθέτει
τον δικό
της Πολιτισμό
και είναι
στην διάθεση
και των
ακαδημαϊκών
και των
καλλιτεχνών
να τον
αξιοποιήσουν
και να
τον διαδώσουν
με στόχο
την συνέχιση
και ανάπτυξη
μιας υγιούς
Κυπριακής
σύγχρονης
Τέχνης.
Ευτυχώς
είναι
αρκετοί οι
Κύπριοι
ερευνητές
που δούλεψαν
στο παρελθόν
και πρόσφεραν
σημαντικό
έργο καθώς
επίσης και
άλλοι που
εξακολουθούν
να δουλεύουν
προς αυτή
την κατεύθυνση
και στις
μέρες μας.
Εκείνο όμως
που κυρίως
με ανησυχεί
είναι πως
πολλοί νέοι
δεν έχουν
απαλλαγεί
από τις
ξενόφερτες
μεθοδεύσεις
και τάσεις
που
στοιχειώνουν
τις
περισσότερες
από τις
σχολές
τέχνης στην
Κύπρο. Είναι
βαθιά μου
πεποίθηση
πως είναι
αναγκαίο
να
επικεντρωθούμε
στην ερμηνεία
και μελέτη
κυρίως του
δικού μας
Πολιτισμού
διατηρώντας
βέβαια την
επαφή με
τα διεθνή
ουσιώδη
καλλιτεχνικά
ρεύματα.
Αλλά πάντα
πρέπει να
ξέρουμε
πού πατάμε,
ποια είναι
η δική
μας
πολιτισμική
ταυτότητα.
Όσον αφορά
το animation,
έχουμε
ακόμα πολύ
δρόμο
μπροστά
μας. Το
φεστιβάλ
συμβάλλει
δυναμικά
στην
καλλιέργεια
του πεδίου,
αποτελώντας
την πύλη
επικοινωνίας
με τη
διεθνή
κοινότητα
του animation
και
εκπαιδεύοντας
το Κυπριακό
κοινό. Όμως
το animation
στην Κύπρο
είναι ένας
νεαρός
τομέας που
για να
αναπτυχθεί
χρειάζεται
χρόνο.
Οι μέχρι τώρα διοργανώσεις
του Animafest στην Κύπρο έτυχαν της ενθουσιώδους
αποδοχής του κοινού και έθεσαν ψηλά τον
πήχη. Τι θα πρέπει να περιμένουμε από
εδώ και στο έξης, από έναν θεσμό καταξιωμένο
στην συνείδηση του κοινού;
Ξέρεις
συχνά με
τρομάζει
η επιτυχία
του φεστιβάλ.
Κάθε του
νέα διοργάνωση
με φορτίζει
με περισσότερη
ευθύνη.
Αλλά σε
κάθε
καινούργια
διοργάνωση
θέτουμε
ακόμα
ψηλότερους
στόχους.
Επεκτείνουμε
τις
εκπαιδευτικές
μας
δραστηριότητες,
τις
παράπλευρες
δραστηριότητες
και τις
διεθνείς
συμπράξεις.
Και φυσικά
μένουμε
σταθεροί
στο στόχο
μας να
κρατάμε
τον πήχη
ψηλά,
προβάλλοντας
ό,τι
καλύτερο
έχει να
επιδείξει
το ανεξάρτητο
καλλιτεχνικό
σινεμά
animation
παγκόσμια—και
έτσι πιστεύω
διατηρούμε
όλα αυτά
τα χρόνια
την εκτίμηση
του κοινού.
Εύχομαι η
κάθε τους
εμπειρία
στο φεστιβάλ
να
εξακολουθήσει
να είναι
μαγική,
μοναδική
όπως αυτή
των ανθρώπων
που
ερωτεύονται
για πρώτη
φορά.
Εκτός από ένας επιτυχημένος σύγχρονος graphic designer δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και την αγάπη που δείχνεις για πιο παραδοσιακές μορφές οπτικής επικοινωνίας όπως είναι η χαρακτική και η μεταξοτυπία. Τι είναι αυτό που σε οδήγησε προς αυτή την κατεύθυνση και πως θεωρείς ότι συνδυάζονται αυτές οι μορφές εφαρμοσμένων τεχνών;
Η γλώσσα της χαρακτικής
είναι η πρωτογενής καλλιτεχνική μου
καταγωγή. Ολόκληρο το φάσμα των αξιών
της με καλλιέργησαν καλλιτεχνικά, με
όπλισαν για να εκφραστώ αργότερα μέσω
της αφίσας και της γραφιστικής. Οι
σύγχρονες Γραφικές Τέχνες πορεύονται
επιτυχώς μόνον όταν αυτές κατορθώσουν
να συμπυκνώσουν στο έργο τους παρελθόν
παρόν και μέλλον, έχοντας ως κύρια
αναφορά την ανθρώπινη εμπειρία του
δημιουργού τους.
Ποιες σκέψεις σου ή
συμβουλές θα ήθελες να μοιραστείς με
τους νέους φοιτητές αλλά και επαγγελματίες
που τώρα ξεκινούν την δημιουργική τους
πορεία στο ευρύτερο χώρο της οπτικής
επικοινωνίας;
Είναι μεγάλη η ευθύνη
του δημιουργού γιατί διαμορφώνει
αισθητική και την έννοια του πολιτισμού
και της τέχνης στη συλλογική συνείδηση.
Τις καλύτερες συμβουλές και απαντήσεις
τις βρίσκουμε (αν έχουμε ανοικτές τις
κεραίες μας) στη σχέση που αποκτούμε με
το έργο μας. Όσο πιο ειλικρινής είναι
αυτή η σχέση τόσο και πιο ουσιαστική
και αποτελεσματική γίνεται. Εδώ βρίσκεται
και η δικαιοσύνη στην τέχνη, στη σχέση
που αναπτύσσει ο δημιουργός με το έργο
του, αυτή η σχέση λέει πάντα την αλήθεια!,
και όποιος αντέξει.
Στο
πλαίσιο
του συνεδρίου
γραφιστικής
και οπτικής
επικοινωνίας
“Graphic
Stories Cyprus”
θα παρουσιάσεις
ένα workshop
σχετικό με
την τέχνη
της Αφίσας
και μαζί
με την
καταξιωμένη
χαράκτρια
Ελένη
Παναγίδου
θα παρουσιάσετε
ένα workshop
σχετικό με
την τέχνη
της
μεταξοτυπίας,
μπορείς να
μας πεις
δυο λόγια
για αυτό;
Καταρχήν θέλω να σε
ευχαριστήσω πολύ για την ευκαιρία που
μου έδωσες να συμμετάσχω στο πρώτο
συνέδριο γραφιστικής και οπτικής
επικοινωνίας που διοργανώνετε. Είναι
σημαντική η πρωτοβουλία σας και εύχομαι
να έχει την αποδοχή και τη συνέχεια που
της αξίζει με θαυμαστά αποτελέσματα
στο μέλλον. Σε αυτό το εργαστήρι θα δοθεί
η ευκαιρία σε όσους θα συμμετάσχουν να
γνωρίσουν περισσότερα για την έντεχνη
αφίσα και τον κοινωνικό της ρόλο καθώς
επίσης και για τις δυνατότητες εκτύπωσης
της με την μέθοδο της μεταξοτυπίας,
μονοτυπίας και λινογραφίας.
Όντας ένας δημιουργός
με ανήσυχο πνεύμα και σε διαρκή αναζήτηση
νέων τρόπων έκφρασης και δημιουργίας,
ποια είναι τα σχέδια σου για το άμεσο
μέλλον;
Αυτή τη στιγμή είναι
σε εξέλιξη διάφορα, μεταξύ άλλων η μελέτη
λειτουργίας του νέου Δημοτικού Μουσείου
Χαρακτικής Χαμπή στη Λευκωσία και ο
προγραμματισμός της νέας έκδοσης του
Animafest το ερχόμενο καλοκαίρι.
Τον Γιώργο Τσαγγάρη θα
έχετε την ευκαιρία να γνωρίσετε από
κοντά, συμμετέχοντας ή παρακολουθώντας
το workshop έντεχνης αφίσας, που θα επιμεληθεί,
στην 1η Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής
Επικοινωνίας “Graphic Stories Cyprus”, το διήμερο
7 & 8 Μαρτίου 2015. Περισσότερες πληροφορίες,
σύντομα στο: www.graphicstoriescyprus.com
Graphic
Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης
της Κυριακής" | "Παράθυρο" 01.02.15
#Γραφιστορίες
#024
Comments