Kilroy was here
[ΕΝ]
Art, communication, expression, necessity and also a trend, there is no doubt that Graffiti is an integral component of modern urban culture. Drawings and pictures painted or even carved in conjunction with words, phrases and poems, most often illegally on walls or other surfaces, often in public places. Graffiti, from simple written words to sometimes sophisticated murals, existed since ancient times, with examples dating from ancient Egypt, ancient Greece and the Roman Empire.
In modern times, the most frequent expression tools used by this form of visual communication are special paint sprays and markers, while in most countries the imprinting of Graffiti in a certain area without the consent of its owner, is considered an act of vandalism and a punishable offense.
Graffiti is often considered synonymous with the culture of hip hop and the numerous trends that emerged internationally, influenced by the early modern Graffiti that began to appear in the Metro of New York City during the 1970s. The truth is that Graffiti flourished and evolved into its modern form alongside with the hip hop music and b-boying-breakdance integrating along the way many other elements of street and underground culture. In many cases it was even used by gangs for the demarcation of their territories and the activities associated with them.
However, there are many other notable instances of Graffiti in the twentieth century since its early beginning, which began to appear on the walls of buildings, in toilets, railway boxcars, in underpasses and bridges. During World War II and for decades after, the phrase "Kilroy was here" accompanied by a characteristic comic figure, depicting a bald man (sometimes depicted to have a few hair) with a prominent nose peeking over a wall with the fingers of each hand to support him, spread around the world, mainly because of its use by American troops and eventually integrated into American popular culture. The roots of the phrase in question are still under discussion, but the phrase and the accompanying token was associated with the American commandos in the 1940s and contributed significantly to the uplift of their morale, especially during combat operations against Nazism in Europe.
In the United Kingdom, this Graffiti is known as "Mr Chad" or simply "Chad", while the corresponding Australian "colleague" was linked to the phrase "Foo was here". It is of course possible that Foo did its first appearance, already during the First World War, while the character of Chad may be coming from a British caricaturist in 1938, possibly before the appearance of Kilroy. According to the well known etymologist Dave Wilton, "sometime during the war, Chad and Kilroy met, and in the spirit of allied unity, merged with the British pattern appearing above the American phrase."
In contrast with what most usually believe, Graffiti is not made for decorative purposes but includes an entire genre of artistic expression that can express social or political messages. There are many cases where such messages have a strong impact on society and are responsible for creating trends and internal debates, bringing up even social changes.
[ΕΛ]
Τέχνη, επικοινωνία, έκφραση, ανάγκη αλλά και trend, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Graffiti αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης αστικής κουλτούρας. Σχέδια και εικόνες ζωγραφισμένες, βαμμένες ή και χαραγμένες σε συνδυασμό με λέξεις, φράσεις αλλά ακόμα και ποιήματα, τις περισσότερες φορές παράνομα σε τοίχους ή άλλες επιφάνειες, συχνά σε ένα δημόσιο χώρο. Τα Graffiti, περιλαμβάνοντας άλλοτε απλές γραπτές λέξεις και άλλοτε περίτεχνες τοιχογραφίες, έχουν υπάρξει από τους αρχαίους χρόνους, με παραδείγματα που χρονολογούνται από την αρχαία Αίγυπτο, την αρχαία Ελλάδα αλλά και τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.
Στη σύγχρονη εποχή, τα συχνότερο χρησιμοποιούμενα υλικά έκφρασης αυτής της μορφής οπτικής επικοινωνίας είναι τα ειδικά σπρέι βαφής και οι μαρκαδόροι, ενώ στις περισσότερες χώρες η αποτύπωση των Graffiti σε κάποιο χώρο χωρίς τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του, θεωρείται βανδαλισμός και αποτελεί αξιόποινο αδίκημα.
Τέχνη, επικοινωνία, έκφραση, ανάγκη αλλά και trend, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Graffiti αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης αστικής κουλτούρας. Σχέδια και εικόνες ζωγραφισμένες, βαμμένες ή και χαραγμένες σε συνδυασμό με λέξεις, φράσεις αλλά ακόμα και ποιήματα, τις περισσότερες φορές παράνομα σε τοίχους ή άλλες επιφάνειες, συχνά σε ένα δημόσιο χώρο. Τα Graffiti, περιλαμβάνοντας άλλοτε απλές γραπτές λέξεις και άλλοτε περίτεχνες τοιχογραφίες, έχουν υπάρξει από τους αρχαίους χρόνους, με παραδείγματα που χρονολογούνται από την αρχαία Αίγυπτο, την αρχαία Ελλάδα αλλά και τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.
Στη σύγχρονη εποχή, τα συχνότερο χρησιμοποιούμενα υλικά έκφρασης αυτής της μορφής οπτικής επικοινωνίας είναι τα ειδικά σπρέι βαφής και οι μαρκαδόροι, ενώ στις περισσότερες χώρες η αποτύπωση των Graffiti σε κάποιο χώρο χωρίς τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του, θεωρείται βανδαλισμός και αποτελεί αξιόποινο αδίκημα.
Τα Graffiti συχνά θεωρούνται συνυφασμένα με την κουλτούρα του hip hop και την πληθώρα των τάσεων που προέκυψαν, διεθνώς, από τα πρώιμα σύγχρονα Graffiti που άρχισαν να εμφανίζονται στο Μετρό της Νέας Υόρκης κατά τη δεκαετία του 70. Η αλήθεια είναι ότι τα Graffiti άνθησαν αλλά και εξελίχθηκαν στη σύγχρονή τους μορφή παράλληλα με τη μουσική hip hop και το b-boying-breakdance ενσωματώνοντας στην πορεία και πολλά άλλα στοιχεία της street και underground κουλτούρας. Σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν ακόμη και από συμμορίες για την οριοθέτηση των περιοχών τους και των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με αυτές.
Ωστόσο, υπάρχουν πολλές άλλες αξιοσημείωτες περιπτώσεις Graffiti στον εικοστό αιώνα μιας και ήδη από τις αρχές του άρχισαν να εμφανίζονται σε τοίχους κτιρίων, σε αποχωρητήρια, κλειστά φορτηγά βαγόνια σιδηροδρόμων, σε υπόγειες διαβάσεις, και γέφυρες. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και για δεκαετίες μετά, η φράση “Kilroy was here” συνοδευόμενη από μια χαρακτηριστική φιγούρα comic, που απεικόνιζε ένα φαλακρό άνδρα (μερικές φορές απεικονίζεται να έχει μερικές τρίχες) με μια προεξέχουσα μύτη να κρυφοκοιτάζει πάνω από έναν τοίχο με τα δάχτυλα του κάθε χεριού του να τον κρατούν, διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο, κυρίως λόγω της χρήσης του από τα αμερικανικά στρατεύματα και τελικά ενσωματώθηκε στην αμερικανική λαϊκή κουλτούρα. Οι ρίζες της εν λόγω φράσης είναι ακόμα και σήμερα υπό συζήτηση, αλλά η φράση και το διακριτικό που τη συνοδεύουν συνδέθηκε με τους Αμερικάνους καταδρομείς στη δεκαετία του 1940 και συνέβαλε τα μέγιστα στην ανόρθωση του ηθικού τους, ιδιαίτερα κατά τις πολεμικές επιχειρήσεις κατά του Ναζισμού στη γηραιά Ήπειρο.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Graffiti αυτό είναι γνωστό ως “Mr Chad” ή απλά “Chad”, ενώ ο αντίστοιχος Αυστραλός “συνάδελφος” του συνδέθηκε με τη φράση “Foo was here”. Είναι βέβαια πιθανό ο Foo να έκανε για πρώτη φορά την εμφάνιση του, ήδη από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ και ο χαρακτήρας του Chad μπορεί να προέρχεται από ένα Βρετανό γελοιογράφο εν έτη 1938, πιθανόν δηλαδή πριν από την εμφάνιση του Kilroy. Σύμφωνα με τον γνωστό ετυμολόγο Dave Wilton, “Κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια του πολέμου, ο Chad και ο Kilroy συναντήθηκαν, και στο πνεύμα της συμμαχικής ενότητας συγχωνεύθηκαν, με το βρετανικό σχέδιο να εμφανίζεται πάνω από την Αμερικανική φράση.”
Σε αντίθεση τελικά με αυτό που συνήθως πιστεύουν οι περισσότεροι, τα Graffiti δε γίνονται για διακοσμητικούς λόγους αλλά αποτελούν ένα ολόκληρο είδος καλλιτεχνικής έκφρασης που μπορεί να εκφράζει κοινωνικά ή και πολιτικά μηνύματα. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που τέτοιου είδους μηνύματα έχουν έντονο αντίκτυπο στην κοινωνία και είναι υπεύθυνα για τη δημιουργία τάσεων και εσωτερικών ζυμώσεων, επιφέροντας μέχρι και κοινωνικές αλλαγές.
Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 07.02.16
#Γραφιστορίες
#058
Comments