Responsive web design
Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά, που ανέκαθεν θεωρούσα ότι πρέπει να διαθέτει ένας σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας, είναι αυτό της προσαρμοστικότητας και της άμεσης ανταπόκρισης στις τεχνολογικές εξελίξεις του περιβάλλοντος εργασίας του. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε λιγότερο από μια γενιά οι επαγγελματίες γραφίστες αναγκάστηκαν να αλλάξουν τα βασικά εργαλεία της δουλειάς τους πολλές φορές. Από τις μηχανές letterpress στη λιθογραφία και μετέπειτα στα μεγαθήρια των offset εκτυπώσεων, μέχρι εσχάτως στις ψηφιακές μονάδες παραγωγής. Από τον λαβύρινθο της στοιχειοθεσίας με το χέρι, μέχρι τους σύγχρονους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ένας σχεδιαστής είδε να αλλάζει όχι μόνο το κοινό στο οποίο απευθύνεται η δουλειά του, αλλά ακόμα και τα μέσα αποτύπωσης της πληροφορίας την οποία καλείται κάθε φορά να οπτικοποιήσει. Από το χαρτί στις οθόνες των ηλεκτρονικών υπολογιστών, αρχικά, και κατόπιν σε αυτές των κινητών τηλεφώνων και των tablet, η ανάγκη για την ορθή αναπαράσταση και μετάδοση της πληροφορίας βρήκε τους σχεδιαστές να αναζητούν νέους δρόμους εξειδίκευσης και βελτιστοποίησης της ποιότητας των παρεχόμενων από αυτούς υπηρεσιών.
Κάπου μέσα σε αυτό το καλπάζον κλίμα αλλαγών που είχε ως άρμα του τις τεχνολογίες ασύρματου διαδικτύου προέκυψε και μια νέα τάση που αφορούσε τη σχεδίαση για το internet.
Τα πλεονεκτήματα που συνεπάγεται η νέα αυτή προσέγγιση κατά τον σχεδιασμό αφορούν σε πρώτη φάση τη διευκόλυνση του επισκέπτη, την αύξηση της χρηστικότητας και του χρόνου παραμονής στην ιστοσελίδα καθώς η περιήγηση στο περιεχόμενο αυτής είναι πολύ πιο απλή και γρήγορη. Από την πλευρά του σχεδιαστή, ο χρόνος και το κόστος σχεδιασμού και ενημέρωσης των ιστοσελίδων που αναλαμβάνει για τους πελάτες του είναι αρκετά μικρότερα, καθώς δεν χρειάζεται να κάνει πολλαπλή δουλειά για κάθε ηλεκτρονικό μέσο ξεχωριστά. Η γρήγορη αυτή προσαρμογή στα νέα δεδομένα των σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας, που δραστηριοποιούνται στον χώρο του web design, θα μπορούσαμε να πούμε ότι καταδεικνύει τη δυναμική ενός κλάδου που έχει μάθει να ανταποκρίνεται στις νέες τεχνολογικές, και όχι μόνο, προκλήσεις της αγοράς. Μιας αγοράς που, αντίθετα, δεν εμφανίζεται να είναι το ίδιο… “responsive” στην εκπλήρωση των οικονομικών της υποχρεώσεων.
Κάπου μέσα σε αυτό το καλπάζον κλίμα αλλαγών που είχε ως άρμα του τις τεχνολογίες ασύρματου διαδικτύου προέκυψε και μια νέα τάση που αφορούσε τη σχεδίαση για το internet.
Ενώ παραδοσιακά, από τα πρώτα χρόνια διάδοσης του internet στο ευρύ κοινό, το μέσο απεικόνισης για τις διάφορες ιστοσελίδες ήταν οι οθόνες των ηλεκτρονικών υπολογιστών, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια στροφή προς τη χρήση των κινητών τηλεφώνων και των tablets για την πλοήγηση στο διαδίκτυο. Έτσι γεννήθηκε το Responsive web design (Rwd). To Rwd πήρε την ονομασία του από τη λέξη “respond”, που πρακτικά δηλώνει τη δυναμική και άμεση προσαρμογή μιας ιστοσελίδας σε κάθε διάσταση και προσανατολισμό της οθόνης. Κατά συνέπεια, όταν κάποιος πλοηγείται σε μια ιστοσελίδα η οποία είναι responsive, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα το κινητό του τηλέφωνο, η ιστοσελίδα διαμορφώνεται και προβάλλεται στην οθόνη με τέτοιο τρόπο ώστε να μην χρειάζεται ο χρήστης να κάνει μεγέθυνση ή να κάνει scroll δεξιά και αριστερά για να διαβάσει με ευκολία το περιεχόμενό της. Το Rwd δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα σύνολο κανόνων και τεχνικών που έχει ως στόχο τη δημιουργία άμεσα προσαρμόσιμου περιεχομένου και στηρίζεται στη βασική αρχή ότι το περιεχόμενο είναι σαν το νερό. Όπως ακριβώς το νερό παίρνει το σχήμα του δοχείου μέσα στο οποίο το τοποθετούμε, έτσι και το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας θα πρέπει να μπορεί να προσαρμοστεί στο “σχήμα” του μέσου απεικόνισης.
Τα πλεονεκτήματα που συνεπάγεται η νέα αυτή προσέγγιση κατά τον σχεδιασμό αφορούν σε πρώτη φάση τη διευκόλυνση του επισκέπτη, την αύξηση της χρηστικότητας και του χρόνου παραμονής στην ιστοσελίδα καθώς η περιήγηση στο περιεχόμενο αυτής είναι πολύ πιο απλή και γρήγορη. Από την πλευρά του σχεδιαστή, ο χρόνος και το κόστος σχεδιασμού και ενημέρωσης των ιστοσελίδων που αναλαμβάνει για τους πελάτες του είναι αρκετά μικρότερα, καθώς δεν χρειάζεται να κάνει πολλαπλή δουλειά για κάθε ηλεκτρονικό μέσο ξεχωριστά. Η γρήγορη αυτή προσαρμογή στα νέα δεδομένα των σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας, που δραστηριοποιούνται στον χώρο του web design, θα μπορούσαμε να πούμε ότι καταδεικνύει τη δυναμική ενός κλάδου που έχει μάθει να ανταποκρίνεται στις νέες τεχνολογικές, και όχι μόνο, προκλήσεις της αγοράς. Μιας αγοράς που, αντίθετα, δεν εμφανίζεται να είναι το ίδιο… “responsive” στην εκπλήρωση των οικονομικών της υποχρεώσεων.
Graphic
Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης
της Κυριακής" | "Παράθυρο" 18.09.16
#Γραφιστορίες
#076
Comments