Συνέντευξη: Πάνος Βασιλείου - Iδρυτής της εταιρείας Parachute®

[ΕΛ]

Ο Πάνος Βασιλείου είναι ένας σχεδιαστής με μεγάλη πείρα στο σχεδιασμό γραμματοσειρών, ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια και την αρμονία των δημιουργιών του και ιδρυτής της εταιρείας Parachute® που ειδικεύεται στο σχεδιασμό γραμματοσειρών, στα γράμματα και στο branding. Ο ίδιος έχει δημιουργήσει πολλές βραβευμένες γραμματοσειρές, καθώς και αρκετές κατά παραγγελία για διεθνείς εταιρείες και οργανισμούς όπως οι Bank of America, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, UEFA, Samsung, Ikea, Financial Times, National Geographic. Έχει λάβει πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις για τα τυπογραφικά του σχέδια, συμπεριλαμβανομένου ενός Grand Prix Red Dot. 


1. Το 2001 ξεκίνησες την εταιρεία Parachute Typefoundry με έδρα την Αθήνα και μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερες να δημιουργήσεις μια από τις πλέον αναγνωρισμένες και επιτυχημένες εταιρίες παγκοσμίως στον τομέα της δημιουργίας γραμματοσειρών. Πόσο δύσκολο ήταν να πραγματοποιηθεί αυτό και ποια θεωρείς ότι είναι τα κλειδιά της επιτυχίας αυτής;

Ήταν πολύ δύσκολο να οργανωθεί η εταιρεία, καθώς δεν υπάρχει παράδοση στην τυπογραφία όπως υπάρχει στη Βόρεια Ευρώπη, αλλά ούτε και σχολές που να έχουν σχέση με αυτή. Έπρεπε να βρεθούν συνεργάτες που να μπορούν να σχεδιάσουν γραμματοσειρές. Με πολύ δουλειά από εμένα και τους σχεδιαστές, που κράτησε αρκετά χρόνια, δημιουργήθηκε αρχικά μία τυποθήκη ώστε να μπορούμε να σταθούμε επάξια απέναντι στις εταιρείες του εξωτερικού. Το 2003 δημιουργήθηκε ο νέος κατάλογος γραμματοσειρών μας ο οποίος περιείχε και revivals κάποιων παλιότερων γραμματοσειρών. Στόχος ήταν το 2007 να βγούμε στην παγκόσμια αγορά έχοντας γραμματοσειρές με χαρακτηριστικά που να μπορούν να σταθούν στο εξωτερικό. Υπήρχε θετική ανταπόκριση και κυρίως από χώρες που δεν είχαν πρόσβαση σε γραμματοσειρές που να μπορούν να υποστηρίζουν τη δική τους γλώσσα ή αλφάβητο. Την εποχή που έγινε αυτό ήμασταν οι μόνοι που είχαμε μια τόσο μεγάλη γκάμα σύγχρονων γραμματοσειρών που υποστήριζαν όλες αυτές τις γλώσσες. Αρχικά είχα αναλάβει προσωπικά τόσο το σχεδιασμό, όσο και την προώθηση.

2. Παράλληλα με την διεθνή αναγνώριση και εμπορική επιτυχία, πολλές από τις γραμματοσειρές που έχεις σχεδιάσει έχουν κατά καιρούς αποσπάσει σημαντικά βραβεία, για την αρτιότητα και την εν γένει ποιότητά τους, από διεθνείς οργανισμούς σχετικούς με το Design. Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στην ποιότητα και την εμπορική επιτυχία μιας οικογένειας γραμματοσειρών.

Διστάζω να βγάλω στην αγορά κάτι που δεν έχω δουλέψει καλά, δίνω μεγάλη σημασία στη λεπτομέρεια, είναι ένα στοιχείο που με χαρακτηρίζει. Αυτό αναγνωρίστηκε από την αγορά αλλά και διεθνής οργανισμούς που έχουν σχέση με τα βραβεία. Στην αρχή δίσταζα να συμμετέχω. Συμμετείχαμε όμως και κερδίσαμε. Αυτό ανέβασε τα standards και σε βάζει σε μια διαδικασία να βελτιώσεις τη δουλειά σου και να κάνεις όσο το δυνατόν καλύτερα πράγματα. Φυσικά πέρα από ένα καλό προϊόν σημαντικό παράγοντα παίζει η τύχη και η επικοινωνία. Η ποιότητα ενός προϊόντος είναι σημαντική αλλά δεν είναι το μόνο για να φέρει την επιτυχία. Το πως επικοινωνείς το προϊόν σου είναι πάρα πολύ σημαντικό και ειδικά στις μέρες μας που όλα τρέχουν πολύ γρήγορα.

3. Στον κόσμο της οπτικής επικοινωνίας η τυπογραφία δεν αποτελεί απλά το μέσο για την καταγραφή του έντυπου λόγου αλλά μπορεί να επιτελέσει και ρόλους που σχετίζονται με την αναγνωρισιμότητα της εικόνας και της ταυτότητας μίας μάρκας στη συνείδηση του κοινού. Με βάση την εμπειρία σου, πόσο σημαντική θεωρείς τη σωστή τυπογραφία για τη εικόνα ενός Βrand;

Σίγουρα είναι πολύ σημαντική γιατί μια εταιρεία που επενδύει σε μια καλοσχεδιασμένη γραμματοσειρά αυτομάτως δίνει την εντύπωση ότι προσέχει τη λεπτομέρεια. Αυτό αντανακλάται και στα προϊόντα της εταιρείας, αλλά και στη συνείδηση του κόσμου σε σχέση με την συνολική ποιότητα της εταιρίας και των προϊόντων της. Από την άλλη μια γραμματοσειρά χαρακτηρίζει ένα προϊόν και μπορεί να ομαδοποιήσει το επικοινωνιακό υλικό της εταιρείας. Μια γραμματοσειρά μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα που μπορούν να επηρεάσουν το αγοραστικό κοινό, αλλά και να εκφράσει την προσωπικότητα της εταιρείας ή του προϊόντος. Με αυτή την έννοια μια γραμματοσειρά μπορεί να συμβάλει στην αναγνωρισιμότητα ενός προϊόντος.

4. Ως σχεδιαστής, σε ποιο βαθμό επηρεάζεσαι από τις εκάστοτε σχεδιαστικές τάσεις, ή μήπως το ζητούμενο είναι η διαχρονικότητα του στιλ;


Παρακολουθώ στενά αλλά δεν σχεδιάζω με βάση αυτό αλλά σύμφωνα με το τι αρέσει σε εμένα. Πρέπει να ξέρουμε τι θέλει ο κόσμος, πρέπει να δίνουμε στον κόσμο αυτό που ζητάει κι έχει ανάγκη και αυτό που του αρέσει τη συγκεκριμένη εποχή. Δεν λειτουργούμε ως καλλιτέχνες όταν έχουμε να κάνουμε με έναν πελάτη. Δημιουργούμε με βάση αυτό που θέλει ο πελάτης ώστε να έχει ένα επιτυχημένο προϊόν. Προσπαθώ να διατηρώ ένα στυλ σε αυτό που φτιάχνω. Κάποιος μπορεί να καταλάβει αν μια γραμματοσειρά την έχω φτιάξει εγώ ή έχει βγει μέσα από τα κανάλια της ίδιας εταιρείας. Κάθε σχεδιαστής δίνει τον δικό του τόνο στο δημιούργημά του, μιλάει με τη γλώσσα του δημιουργού, δίνοντας το δικό του στίγμα.

5. Ποια θεωρείς ότι είναι τα πλεονεκτήματα μιας Custom γραμματοσειράς ως μέρος της οπτικής ταυτότητας μιας εταιρείας και σε ποιο βαθμό μπορεί αυτή να ενισχύσει ή να παίξει και τον ρόλο ακόμα ενός λογοτύπου; 


Ένα σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι ξεχωρίζεις από το πλήθος. Λες άμεσα στους πελάτες σου ότι δεν είμαι ίδιος, είμαι κάποιος ξεχωριστός, έχω μια ξεχωριστή οπτική ταυτότητα, με ξεχωριστή γραμματοσειρά. Δεν χρησιμοποιώ γραμματοσειρά που χρησιμοποιούν εκατοντάδες, χιλιάδες άλλοι ή που θα βγεις στην επόμενη γωνία και μπορεί να δεις στο επικοινωνιακό υλικό μιας ανταγωνιστικής εταιρείας. Διαφέρεις κι έχεις το πλεονέκτημα ότι το επικοινωνιακό σου υλικό ξεχωρίζει αυτομάτως από τον ανταγωνισμό. Πολλές εταιρείες πλέον επενδύουν σε μια custom γραμματοσειρά γιατί όσο πιο ξεχωριστή είναι αυτή μπορεί να παίξει ακόμα και το ρόλο ενός λογοτύπου.

6. Η τέχνη της τυπογραφίας έλκει την καταγωγή της από την αρχαιότητα. Πόσο σημαντικό είναι για εσένα, σε προσωπικό επίπεδο, να υπηρετείς σήμερα την τέχνη αυτή και ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια – όνειρα;


Η τέχνη η δική μας είναι αυτή που προσφέρει χρήσιμα επικοινωνιακά εργαλεία, τις γραμματοσειρές, αλλά συγχρόνως είναι και μια επιστήμη. Ο σχεδιασμός μιας γραμματοσειράς περιλαμβάνει και το κομμάτι της έρευνας, αλλά και της ψυχολογίας που θα σε κάνει να επιλέξεις τα στοιχεία που θα χρησιμοποιήσεις. Φυσικά είναι και ο τομέας του marketing καθώς η επιτυχία έγκειται και στο πως προωθείς το προϊόν σου. Όλοι θεωρούν ότι παράγουν κάτι αυθεντικό αλλά αυτό πολύ συχνά το συναντάς γύρω σου και αλλού. Αυτό γίνεται όταν παίρνουμε στοιχεία από τα παλιά και δημιουργούμε νέα με το δικό μας το στίγμα. Είναι αυτό που συχνά λέω ότι “Originality is a claim of the ignorant, excellence is a claim of the brave” [Η πρωτοτυπία είναι ο ισχυρισμός όσων έχουν άγνοια, η αριστεία είναι μια αξίωση των τολμηρών].  


 
7. Η έλευση της ψηφιακής τεχνολογίας σίγουρα έχει επηρεάσει τον κόσμο της τυπογραφίας, γενικότερα, αλλά και των γραμματοσειρών, ειδικότερα, σε μεγάλο βαθμό. Ποιο θεωρείς ότι είναι το “the next big thing” στον τομέα αυτό;

Το επόμενο βήμα είναι μια νέα τεχνολογία που λέγεται “variable fonts”, τα μεταβλητά fonts. Αυτά σου δίνουν απεριόριστες δυνατότητες να έχεις και να χρησιμοποιείς μεταβλητές γραμματοσειρές. Δηλαδή μια γραμματοσειρά που έχει διάφορα χαρακτηριστικά, βάρος, πλάτος διαφορετικούς ακρεμόνες ή στρογγυλά στοιχεία και κάποια άλλη είναι πιο γωνιώδης, όλα αυτά τα χαρακτηριστικά σε αφήνει να τα βάλεις σε ένα σχεδιαστικό πολυδιάστατο χώρο και να τα μεταβάλλεις. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στον χρήστη να μεταβάλλει αυτά τα στοιχεία ποικιλοτρόπως και συγχρόνως επιτρέπει να ‘παντρέψεις’ τη τεχνολογία αυτή και με άλλες μορφές τέχνης. Για παράδειγμα, με ένα απλό software είναι δυνατόν οι αναρίθμητοι τόνοι από ένα μουσικό κομμάτι να μεταφράζονται οπτικά και να απεικονίζονται σε μια οθόνη ως αντίστοιχες εναλλαγές μιας μεταβλητής γραμματοσειράς. Αυτή την περίοδο ολοκληρώσαμε και κυκλοφορούμε την πρώτη μας μεταβλητή γραμματοσειρά, η οποία υποστηρίζει και ελληνικά. Οι γραμματοσειρές αυτές έχουν άπειρες δυνατότητες εξέλιξης και αυτό εξαρτάται από τη χρήση του εκάστοτε δημιουργού.


8. Πρόσφατα συμμετείχες στο 4ο συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, ως ομιλητής. Τι αποκόμισες από την εμπειρία σου αυτή και πως θα αξιολογούσες την όλη διοργάνωση;

 

Η αλήθεια είναι ότι έχω πάει σε πολλά Συνέδρια και μπορώ να πω ότι είναι μια από τις καλύτερα οργανωμένες διοργανώσεις. Το Συνέδριο είναι πάρα πολύ καλά οργανωμένο, είναι πολύ σημαντικό πως προσέχετε τους ομιλητές και δίνετε σημασία στις λεπτομέρειες. Σωστός τρόπος επικοινωνίας. Θα ήθελα να δω περισσότερο κόσμο να ενδιαφέρεται και να συμμετέχει ενεργά σε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες. Έχετε κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά κι ομολογώ δεν έχω να βρω κάποιο ψεγάδι.

Aggeliki MK Athanasiadi | Αγγελική ΜK Αθανασιάδη
Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 07.10.18 


[EN]

Interview: Panos Vassiliou-founder of the company Parachute ®


Panos Vassiliou is a designer with great experience in font design, he is known for his special attention to detail and harmony of his creations and is the founder of the company Parachute ® that specializes in font design, lettering and branding. He has created many award-winning fonts, as well as several custom-made fonts for international companies and organizations such as the Bank of America, European Commission, UEFA, Samsung, Ikea, Financial Times, National Geographic. He has received numerous international awards and distinctions for his typographic designs, including a Grand Prix Red Dot.


1. In 2001 you started the company Parachute Typefoundry based in Athens and in a few years you managed to create one of the most recognized and successful companies worldwide in the field of font creation. How difficult was it to achieve that and what do you think the keys to this success are?

It was very difficult to organize the company, as there is no tradition in typography as it exists in northern Europe, nor schools that are related to it. We had to find partners who can design fonts. With a lot of work from me and the designers, which lasted for several years, we initially created a library so that we could stand worthy of the companies abroad. In 2003 we created our new list of fonts that also contained some revivals of older fonts. The goal was in 2007 to get out to the world market with fonts with features that can stand in the international market. There was a positive response and especially from countries that did not have access to fonts that can support their own language or alphabet. At the time we were the only ones who had such a wide range of modern fonts that supported all these languages. Initially, I personally assumed both design and promotion.


2. In addition to international recognition and commercial success, many of the fonts you have designed have been awarded at times gaining significant prizes, for their excellence and overall quality, by international organizations related to Design. What is the relationship between the quality and commercial success of a typeface.

I hesitate to market something I have not worked well, I give great importance to detail, it is an element that characterizes me. This was recognized by the market and international organisations that are related to the awards. At first I was reluctant to participate. But we participated and won. This raised the standards and puts you in a process to improve your work and do the best things possible. Of course beyond a good product an important factor is luck and communication. The quality of a product is important but not the only one to bring success. How you communicate your product is very important and especially nowadays that everything runs very fast.


3. In the world of visual communication, typography is not just a means to record the printed word but can also perform roles related to the recognition of a brand's image and identity in the public's consciousness. Based on your experience, how important do you consider the right typography for the image of a brand?


It is certainly very important because a company that invests in a well-designed font automatically gives the impression that it pays attention to detail. This is reflected in the products of the company, but also in the consciousness of people in relation to the overall quality of the company and its products. On the other hand, a font identifies a product and can group the communication material of the company. A font can create emotions that can affect the consumers, but also express the personality of the company or product. In this sense a font can contribute to the recognition of a product.


4. As a designer, to what extent are you influenced from the design trends, or is it the timelessness of style?

I watch closely but I don't design based on this but according to what I like. We need to know what people want, we must give people what they ask for and they need and also what they like at this time. We don't operate as artists when dealing with a client. We create based on what the customer wants to in order to have a successful product. I try to maintain a style in what I design. One can understand whether a font is made by me or has gone out of the channels of the same company. Each designer gives his own tone to his creation, speaks with the language of the creator, giving his own stigma.


5. What do you think are the advantages of a custom font as part of a company's visual identity and to what extent can it enhance or even play the role of a logo?


One important advantage is that you stand out from the crowd. You tell your customers directly that I'm not the same, I'm someone special, I have a distinct visual identity, with a separate font. I don't use a font that use hundreds, thousands of others, or you go out to the next corner and you can see the communicative material of a competitive company. You are different and have the advantage that your communication material is automatically distinguished from the competition. Many companies now invest in a custom font because the more special it is it can even play the role of a logo.


6. The art of printing owns its origins to antiquity. How important is it for you, on a personal level, to serve this art today and what are your future plans – dreams?

Our art is the one that offers useful communication tools, fonts, but at the same time it is a science. The design of a font includes the research part, but also the psychology that will make you choose the elements you will use. Of course, it is also the marketing sector, as success lies in how you promote your product. Everyone thinks they're producing something authentic, but that's very often found around you and elsewhere. This is what happens when we take evidence from the old days and create new ones with our own stigma. It is what I often say that "originality is a claim of the ignorant, excellence is a claim of the brave".


7. The advent of digital technology certainly has influenced the world of typography, in general, but also of fonts, in particular, to a large extent. What do you think is "the next big thing" in this area?


The next step is a new technology called "Variable Fonts". These give you unlimited possibilities to have and use variable fonts. That is, a font that has various characteristics, weight, width of different akremones or round elements and another is more elbow, all these features let you put them in a design multidimensional space and change them. This gives the user the opportunity to change these elements in various ways and at the same time allows you to 'marry' this technology with other forms of art. For example, with a simple software it is possible that countless tones from a music track are visually translated and reflected on a screen as the corresponding alternations of a font variable. We have now completed our first variable font, which supports Greek as well. These fonts have infinite possibilities of evolution and this depends on the use of each creator.


8. Recently you participated in the 4th Conference on Graphic Design and Visual Communication, Graphic Stories Cyprus, as a speaker. What did you get out of your experience and how would you rate the whole event?


The truth is that I have been to many conferences and I can say that it is one of the best organized events. The conference is very well organized, it is very important that you take care of the speakers and pay attention to the details. Its the right way to communicate. I would like to see more people interested and actively involved in this kind of initiative. You've done a great job, and I confess I have no blemish to find.






Comments

Popular

Ωκεανός Νημάτων: Μια Συνύπαρξη Μόδας, Τέχνης και Θαλάσσιας Προστασίας

Κύπρος και Ελλάδα εκπροσωπούνται δυναμικά στο World Industrial Design Conference (WIDC) 2024 από το Graphic Stories

Βράβευση του Graphic Stories Cyprus στα Cyprus Responsible Business Awards 2023 για το project "Save & Share"