Design ... φθηνό, ποιοτικό και γρήγορο;
Είναι κοινή πεποίθηση
μεταξύ των επαγγελματιών σχεδιαστών
οπτικής επικοινωνίας ότι το graphic design
είναι ένας χώρος που προσφέρει ποικιλία
ερεθισμάτων. Ταιριάζει στους δημιουργικούς
ανθρώπους και σε εκείνους που κάθε μέρα
θα αναζητήσουν και μια καινούργια
ευκαιρία για να ξεδιπλώσουν το ταλέντο
τους και να ικανοποιήσουν το πάθος τους
για δημιουργία. Είναι όμως και κάποιες
στιγμές που ένας σχεδιαστής έχει την
αίσθηση ότι ζει το σενάριο της ταινίας
“Η μέρα της Μαρμότας” (Groundhog Day) όπου ο
συμπαθής Bill Murray διαπιστώνει ότι βιώνει
την ίδια μέρα ξανά και ξανά εγκλωβισμένος
μέσα σε έναν ατέρμονο κύκλο.
Σε αντίθεση βεβαία με
την γλυκιά αλληγορία της ευτυχίας που
περνά μέσα από την ταινία, η πεζή
πραγματικότητα της καθημερινότητας
ενός γραφίστα μάλλον διεγείρει άλλες
“γεύσεις” στον ουρανίσκο του. Το
επαναλαμβανόμενο σενάριο στην περίπτωση
αυτή είναι λιτό, αποτελείται από τρεις
μόνο λέξεις: Φθηνό, Ποιοτικό και Γρήγορο
και αφορά τις απαιτήσεις μερίδας πελατών
που ως συνήθως αδυνατούν να αντιληφθούν
το τι κάνει ένας γραφίστας.
Έχει όμως ενδιαφέρον
να αναλύσουμε λίγο τους συνδυασμούς
που προκύπτουν από τις τρεις πιο πάνω
απαιτήσεις, σε σχέση πάντα με το design.
Τις περισσότερες φορές ένας πελάτης θα
ζητήσει από τον σχεδιαστή να του
δημιουργήσει κάτι φθηνό και γρήγορο.
Στην περίπτωση αυτή το αποτέλεσμα δεν
μπορεί να είναι ποιοτικό. Το ποιοτικό
design στηρίζεται στην έρευνα και αυτή με
τη σειρά της απαιτεί χρόνο. Το φθηνό,
από την άλλη μεριά βέβαια, στο μυαλό του
πελάτη έχει την έννοια του απλοϊκού
θεωρώντας ότι το graphic design δεν είναι
τίποτε άλλο παρά μερικές γραμμές και
χρώματα που θα γίνουν με την βοήθεια
του ποντικιού σε έναν ηλεκτρονικό
υπολογιστή. Αν ήταν τόσο απλό φυσικά, ο
γραφίστας δεν θα χρειαζόταν να σπουδάσει
και να μελετήσει από θεωρία χρωμάτων
και γραμμικό ή ελεύθερο σχέδιο μέχρι
marketing και ψυχολογία του Gelstalt. Ψιλά
γράμματα για μερικούς, ναι, αλλά κάποιος
θα πρέπει να τα διαβάσει και αυτά.
Θα μπορούσε άραγε να ικανοποιηθεί η απαίτηση για ποιοτικό και γρήγορο design; Υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ναι! μόνο που δεν θα μπορούσε να είναι φθηνό. Για να γίνει αυτό θα πρέπει ο σχεδιαστής να αλλάξει τη ροή των προγραμματισμένων εργασιών του και να δώσει νέες προτεραιότητες για να ολοκληρώσει ένα project που δεν είχε αρχικά προβλέψει. Το αποτέλεσμα θα είναι να καθυστερήσουν να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις όλων των άλλων πελατών. Δεν είναι σπάνιο ένας γραφίστας να δουλεύει με ασφυκτικές προθεσμίες παράδοσης των έργων που αναλαμβάνει, ενώ πολλές φορές δεσμεύεται και από ρήτρες έγκαιρης ολοκλήρωσης και παράδοσης αυτών.
Άλλοτε πάλι ο πελάτης, ξέρετε εκείνος που είπαμε ότι «έχει πάντα δίκιο», θα ζητήσει κάτι φθηνό και ποιοτικό. Αν και οι επαγγελματίες σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας στο σύνολό τους αποφεύγουν να κάνουν “εκπτώσεις” στην ποιότητα της δουλειάς τους, ενδεχομένως δεν θα είχαν αντίρρηση να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με χαμηλότερο κόστος. Αυτό θα μπορούσε ίσως να γίνει στην περίπτωση που το αντικείμενο είναι ιδιαίτερα ελκυστικό. Ο χρόνος παράδοσης όμως κάθε άλλο παρά θα μπορούσε να είναι μικρός. Το ποιοτικό design απαιτεί χρόνο και ειδικά όταν γίνεται χωρίς το ανάλογο οικονομικό όφελος δεν αποτελεί αντικείμενο υψηλής προτεραιότητας για έναν επαγγελματία.
Εν κατακλείδι, τι πιθανότητες έχει το design να είναι ταυτόχρονα φθηνό, ποιοτικό και γρήγορο; Ας το σκεφτούμε λίγο. Μπορεί κάποιες φορές η ζωή ενός γραφίστα να θυμίζει αλληγορική ταινία ή αισθηματική κομεντί όμως στην περίπτωση αυτή έχουμε ξεπεράσει ακόμα και τα όρια της επιστημονικής φαντασίας.
Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 21.09.14
#Γραφιστορίες #008
Comments