Συνέντευξη Beetroot
Οι Beetroot Design Group είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο και πολυβραβευμένο δημιουργικό γραφείο με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που δραστηριοποιείται στο σύνολο των τομέων της οπτικής επικοινωνίας, όπως η σχεδίαση συσκευασίας, η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας, αλλά και η παραγωγή οπτικοακουστικών λύσεων επικοινωνίας και προβολής για σημαντικούς πελάτες από όλο τον κόσμο. Η ομάδα των Beetroot Design Group θα δώσει το παρόν κατά το 5ο Συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, 15-17 Μαρτίου 2019. Με αφορμή την επίσκεψή τους αυτή είχα την ευκαιρία να επικοινωνήσω μαζί τους για μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη.
Θεσσαλονίκη, Ελλάδα και στη συνέχεια ο Κόσμος όλος. Το 2011 καταφέρατε να φτάσετε στην κορυφή του κόσμου κερδίζοντας το βραβείο Agency of The Year στα διεθνή Red Dot Awards. Ποιο είναι το μεγάλο μυστικό, ή αν θέλετε τα συστατικά της επιτυχίας σας αυτής;
Δυστυχώς, δεν έχουμε να αποκαλύψουμε κάποιο μεγάλο μυστικό. Δουλεύουμε ομαδικά. Αλληλοσυμπληρωνόμαστε. Έχουμε διαφορετικά ενδιαφέροντα αλλά το ίδιο πάθος για τη δουλειά μας. Είμαστε θετικοί και αισιόδοξοι. Μας αρέσει να εξελισόμαστε. Αυτά είναι κάποια από τα συστατικά που έχουν βοηθήσει την ομάδα μας να διακριθεί σε διεθνές επίπεδο.
Πόσο δύσκολο θεωρείτε ότι είναι για ένα δημιουργικό γραφείο με έδρα την Ελλάδα να καταφέρει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρόνο, όπως εσείς, και ποιες δυσκολίες χρειάστηκε να ξεπεράσετε κατά την πορεία των ετών.
Οι δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεν είναι κάτι που αναλογιζόμαστε ιδιαιτέρως. Ο κάθε άνθρωπος ή ομάδα έχει τα δικά του προβλήματα, την δική του μοναδική πορεία. Τα δεινά της της γεωγραφικής μας θέσης ή η συγκυρία της κρίσης της οικονομίας μοιάζουν ασήμαντα όταν εμφανιστούν άλλα σοβαρότερα προβλήματα· υγείας παραδείγματος χάριν. Προσπαθούμε να συγκεντρωνόμαστε σε αυτά που έχουμε και αυτά που έχει να μας προσφέρει ο τόπος μας και να μην αυτοπεριοριζόμαστε. Η Ελλάδα είναι ένας πολύ πλούσιος τόπος ανεξάντλητης έμπνευσης. Είμαστε ευγνώμονες και αυτό μας βοηθάει να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που αγαπάμε περισσότερο, την δουλειά μας.
Τι είναι αυτό που σας χαρακτηρίζει σχεδιαστικά και κάνει τη δουλειά σας να ξεχωρίζει προσδίδοντας της αναγνωρισιμότητα;
Αυτό που μας ξεχωρίζει είναι πως το έργο μας δεν μοιάζει με κανενός άλλου γραφείου οπτικής επικοινωνίας. Κάθε έργο μας είναι μοναδικό και διαφορετικό από ό,τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Δεν έχουμε εμμονές αλλά ούτε συγκεκριμένο ύφος και είμαστε περήφανοι για αυτό. Μας αρέσει να αλλάζουμε, να εξερευνούμε και να δοκιμάζουμε.
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί αναμφίβολα την μητρόπολη του Design στην Ελλάδα. Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόλης που συνέβαλαν στην άνθιση αυτή;Το καλό φαγητό και ο παγωμένος Βαρδάρης.
Η μέχρι τώρα πορεία των Beetroot ήταν συνεχώς ανοδική. Τι είναι αυτό που σας δίνει ενέργεια και γεμίζει τις μηχανές σας για να θέσετε πορεία προς την επόμενη κορυφή.
Η Beetroot είναι οι άνθρωποι και ο τόπος. Απολαμβάνουμε καθημερινά ελληνικό σπιτικό φαγητό και συζητήσεις γύρω από το τραπέζι. Τους καλοκαιρινούς μήνες μεταφερόμαστε στο παραθαλάσσιο γραφείο μας και δουλεύουμε απολαμβάνοντας την ομορφιά της ελλάδας. Προσπαθούμε η ποιότητα της ζωής μας να συμβαδίζει με αυτή της δουλειάς μας. Η ομαδικότητα και η δημιουργικότητα πηγάζουν από την καθημερινότητα μας. Αυτό είναι που πυροδοτεί τη λαχτάρα μας για νέες αναζητήσεις.
Από την μέχρι τώρα πορεία σας, όλα αυτά τα χρόνια, υπάρχει κάτι για το οποίο έχετε μετανιώσει ή αν σας δίνονταν ξανά η ευκαιρία θα το κάνατε αλλιώς; και αν ναι, τι είναι αυτό;
Τα λάθη δε μας φοβίζουν και το σίγουρο είναι πως στα 18 χρόνια ύπαρξης της Beetroot έχουμε κάνει αρκετά. Προτιμούμε όμως να τα μετανιώνουμε και να μαθαίνουμε από αυτά παρά νιώθουμε το αίσθημα του ανεκπλήρωτου από κάτι που δεν τολμήσαμε. Η εξερεύνηση νέων οδών, η αμφισβήτηση των κανόνων και των ορίων στην οπτική επικοινωνία εμπεριέχει εν γένη και ένα ρίσκο που είμαστε πρόθυμοι να πάρουμε.
Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο για έναν ¨πατέρα¨ να ξεχωρίσει κάποιο από τα ¨παιδιά¨ του, αλλά αν θα έπρεπε να διαλέξετε και να ξεχωρίσετε κάποιο από τα project που έχετε υλοποιήσει και για το το οποίο αισθάνεστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, ποιο θα ήταν αυτό και για ποιους λόγους;
Η έκθεση “The Greek Monsters” είναι αναμφίβολα ένα από τα αγαπημένα μας έργα. Γεννημένη το 2011, στην περίοδο “της κρίσης”, η έκθεση αυτή έχει χαρίσει στην ομάδα μας αναρύθμιτες συγκινησεις και συνεχίζει να το κάνει μέχρι σήμερα. Αποφασίσαμε τότε να δημιουργήσουμε τα «ελληνικά τέρατα», σε μία προσπάθεια να αντιστρέψουμε με χιούμορ την κακή πολιτικό-οικονομική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα οικουμενικές φιλοσοφικές βάσεις και πρακτικές του σύγχρονου design. Μαζί της έχουμε ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, έχουμε γνωρίσει και συναναστραφει με πολλούς ανθρώπους γεμάτους δημιουργικό πάθος. Επίσης, η έκθεση “The Greek Monsters” έχει έντονο εκπαιδευτικό προσανατολισμό εφόσον ένας από τους κεντρικούς της άξονες είναι να διδάξει και να αναδείξει μια ελληνική δημιουργική ταυτότητα που είναι ταυτόχρονα διεθνής και διαχρονική. Για εμάς τα «ελληνικά τέρατα» -τελικά- είμαστε όλοι όσοι προσπαθούμε και μαχόμαστε για την ανάπτυξη και που παρά τις όποιες δυσμενείς συνθήκες, βρίσκουμε τρόπους να διακρινόμαστε στις υψηλότερες θέσεις του στίβου μας.
Με την εμπειρία που έχετε μετά από τόσα χρόνια στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας, τι θα συμβουλεύατε έναν φοιτητή ή ένα νέο σχεδιαστή που μόλις τώρα ξεκινά την καριέρα του;
Να αντλεί την έμπνευση του από τα πάντα γύρω του, η επικοινωνία βρίσκεται παντού. Να είναι σε κατάσταση μόνιμης σπουδής.Να μην επαναπαύεται σε βολικές επαναλήψεις. Να δουλεύει σκληρά αλλά να μην χάσει την αθωότητα του. Τέλος, να μην δίνει μεγάλη σημασία σε συμβουλές. Να εμπιστευτεί τις δικές του δυνάμεις και να χαράξει τη δική του πορεία.
Η οπτική επικοινωνία βασίζεται σε μία σειρά από κανόνες, σε θεωρίες όπως αυτή της ψυχολογίας της Gestalt ή του Bauhaus και επηρεάζεται από τάσεις αλλά και μόδες. Ποιες τάσεις ή σχολές θεωρείτε ότι έχουν επηρεάσει στο μεγαλύτερο βαθμό τη δουλειά σας;
Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσουμε την οπτική επικοινωνία ενός έργου, διαφέρει ανάλογα με τις προδιαγραφές και τα μέσα με τα οποία θα πραγματοποιηθεί. Συχνά ακολουθούμε κάποιες πρακτικές που μας επιτρέπουν να μάθουμε το στόχο μας καλύτερα και να αποφύγουμε τις προφανείς λύσεις. Μελετάμε ενδελεχώς την ιστορία του έργου, τον τρόπο αλλά και τον τόπο και τις συνθήκες παραγωγής του, τα φυσικά ή ποιοτικά του χαρακτηριστικά και φυσικά την προϋπάρχουσα επικοινωνία του με τους καταναλωτές. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να απομονώσουμε κάποια χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό και να στηρίξουμε τη δημιουργία μας σε αυτά.
Ποια είναι τα επαγγελματικά σχέδια ή και τα όνειρα σας για το μέλλον;
Έχουμε καταλάβει πως η επίτευξη των στόχων μας ως εταιρεία είναι εξίσου σημαντική με το ίδιο το δημιουργικό μας ταξίδι ως ομάδα. Πως πρέπει να χαιρόμαστε την καθημερινότητα και να απολαμβάνουμε τις σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ των μελών μας. Τα υπολοιπα αργά η γρήγορα θα έρθουν. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι.
Θεσσαλονίκη, Ελλάδα και στη συνέχεια ο Κόσμος όλος. Το 2011 καταφέρατε να φτάσετε στην κορυφή του κόσμου κερδίζοντας το βραβείο Agency of The Year στα διεθνή Red Dot Awards. Ποιο είναι το μεγάλο μυστικό, ή αν θέλετε τα συστατικά της επιτυχίας σας αυτής;
Δυστυχώς, δεν έχουμε να αποκαλύψουμε κάποιο μεγάλο μυστικό. Δουλεύουμε ομαδικά. Αλληλοσυμπληρωνόμαστε. Έχουμε διαφορετικά ενδιαφέροντα αλλά το ίδιο πάθος για τη δουλειά μας. Είμαστε θετικοί και αισιόδοξοι. Μας αρέσει να εξελισόμαστε. Αυτά είναι κάποια από τα συστατικά που έχουν βοηθήσει την ομάδα μας να διακριθεί σε διεθνές επίπεδο.
Πόσο δύσκολο θεωρείτε ότι είναι για ένα δημιουργικό γραφείο με έδρα την Ελλάδα να καταφέρει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρόνο, όπως εσείς, και ποιες δυσκολίες χρειάστηκε να ξεπεράσετε κατά την πορεία των ετών.
Οι δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεν είναι κάτι που αναλογιζόμαστε ιδιαιτέρως. Ο κάθε άνθρωπος ή ομάδα έχει τα δικά του προβλήματα, την δική του μοναδική πορεία. Τα δεινά της της γεωγραφικής μας θέσης ή η συγκυρία της κρίσης της οικονομίας μοιάζουν ασήμαντα όταν εμφανιστούν άλλα σοβαρότερα προβλήματα· υγείας παραδείγματος χάριν. Προσπαθούμε να συγκεντρωνόμαστε σε αυτά που έχουμε και αυτά που έχει να μας προσφέρει ο τόπος μας και να μην αυτοπεριοριζόμαστε. Η Ελλάδα είναι ένας πολύ πλούσιος τόπος ανεξάντλητης έμπνευσης. Είμαστε ευγνώμονες και αυτό μας βοηθάει να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που αγαπάμε περισσότερο, την δουλειά μας.
Τι είναι αυτό που σας χαρακτηρίζει σχεδιαστικά και κάνει τη δουλειά σας να ξεχωρίζει προσδίδοντας της αναγνωρισιμότητα;
Αυτό που μας ξεχωρίζει είναι πως το έργο μας δεν μοιάζει με κανενός άλλου γραφείου οπτικής επικοινωνίας. Κάθε έργο μας είναι μοναδικό και διαφορετικό από ό,τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Δεν έχουμε εμμονές αλλά ούτε συγκεκριμένο ύφος και είμαστε περήφανοι για αυτό. Μας αρέσει να αλλάζουμε, να εξερευνούμε και να δοκιμάζουμε.
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί αναμφίβολα την μητρόπολη του Design στην Ελλάδα. Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόλης που συνέβαλαν στην άνθιση αυτή;Το καλό φαγητό και ο παγωμένος Βαρδάρης.
Η μέχρι τώρα πορεία των Beetroot ήταν συνεχώς ανοδική. Τι είναι αυτό που σας δίνει ενέργεια και γεμίζει τις μηχανές σας για να θέσετε πορεία προς την επόμενη κορυφή.
Η Beetroot είναι οι άνθρωποι και ο τόπος. Απολαμβάνουμε καθημερινά ελληνικό σπιτικό φαγητό και συζητήσεις γύρω από το τραπέζι. Τους καλοκαιρινούς μήνες μεταφερόμαστε στο παραθαλάσσιο γραφείο μας και δουλεύουμε απολαμβάνοντας την ομορφιά της ελλάδας. Προσπαθούμε η ποιότητα της ζωής μας να συμβαδίζει με αυτή της δουλειάς μας. Η ομαδικότητα και η δημιουργικότητα πηγάζουν από την καθημερινότητα μας. Αυτό είναι που πυροδοτεί τη λαχτάρα μας για νέες αναζητήσεις.
Από την μέχρι τώρα πορεία σας, όλα αυτά τα χρόνια, υπάρχει κάτι για το οποίο έχετε μετανιώσει ή αν σας δίνονταν ξανά η ευκαιρία θα το κάνατε αλλιώς; και αν ναι, τι είναι αυτό;
Τα λάθη δε μας φοβίζουν και το σίγουρο είναι πως στα 18 χρόνια ύπαρξης της Beetroot έχουμε κάνει αρκετά. Προτιμούμε όμως να τα μετανιώνουμε και να μαθαίνουμε από αυτά παρά νιώθουμε το αίσθημα του ανεκπλήρωτου από κάτι που δεν τολμήσαμε. Η εξερεύνηση νέων οδών, η αμφισβήτηση των κανόνων και των ορίων στην οπτική επικοινωνία εμπεριέχει εν γένη και ένα ρίσκο που είμαστε πρόθυμοι να πάρουμε.
Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο για έναν ¨πατέρα¨ να ξεχωρίσει κάποιο από τα ¨παιδιά¨ του, αλλά αν θα έπρεπε να διαλέξετε και να ξεχωρίσετε κάποιο από τα project που έχετε υλοποιήσει και για το το οποίο αισθάνεστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, ποιο θα ήταν αυτό και για ποιους λόγους;
Η έκθεση “The Greek Monsters” είναι αναμφίβολα ένα από τα αγαπημένα μας έργα. Γεννημένη το 2011, στην περίοδο “της κρίσης”, η έκθεση αυτή έχει χαρίσει στην ομάδα μας αναρύθμιτες συγκινησεις και συνεχίζει να το κάνει μέχρι σήμερα. Αποφασίσαμε τότε να δημιουργήσουμε τα «ελληνικά τέρατα», σε μία προσπάθεια να αντιστρέψουμε με χιούμορ την κακή πολιτικό-οικονομική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα οικουμενικές φιλοσοφικές βάσεις και πρακτικές του σύγχρονου design. Μαζί της έχουμε ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, έχουμε γνωρίσει και συναναστραφει με πολλούς ανθρώπους γεμάτους δημιουργικό πάθος. Επίσης, η έκθεση “The Greek Monsters” έχει έντονο εκπαιδευτικό προσανατολισμό εφόσον ένας από τους κεντρικούς της άξονες είναι να διδάξει και να αναδείξει μια ελληνική δημιουργική ταυτότητα που είναι ταυτόχρονα διεθνής και διαχρονική. Για εμάς τα «ελληνικά τέρατα» -τελικά- είμαστε όλοι όσοι προσπαθούμε και μαχόμαστε για την ανάπτυξη και που παρά τις όποιες δυσμενείς συνθήκες, βρίσκουμε τρόπους να διακρινόμαστε στις υψηλότερες θέσεις του στίβου μας.
Με την εμπειρία που έχετε μετά από τόσα χρόνια στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας, τι θα συμβουλεύατε έναν φοιτητή ή ένα νέο σχεδιαστή που μόλις τώρα ξεκινά την καριέρα του;
Να αντλεί την έμπνευση του από τα πάντα γύρω του, η επικοινωνία βρίσκεται παντού. Να είναι σε κατάσταση μόνιμης σπουδής.Να μην επαναπαύεται σε βολικές επαναλήψεις. Να δουλεύει σκληρά αλλά να μην χάσει την αθωότητα του. Τέλος, να μην δίνει μεγάλη σημασία σε συμβουλές. Να εμπιστευτεί τις δικές του δυνάμεις και να χαράξει τη δική του πορεία.
Η οπτική επικοινωνία βασίζεται σε μία σειρά από κανόνες, σε θεωρίες όπως αυτή της ψυχολογίας της Gestalt ή του Bauhaus και επηρεάζεται από τάσεις αλλά και μόδες. Ποιες τάσεις ή σχολές θεωρείτε ότι έχουν επηρεάσει στο μεγαλύτερο βαθμό τη δουλειά σας;
Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσουμε την οπτική επικοινωνία ενός έργου, διαφέρει ανάλογα με τις προδιαγραφές και τα μέσα με τα οποία θα πραγματοποιηθεί. Συχνά ακολουθούμε κάποιες πρακτικές που μας επιτρέπουν να μάθουμε το στόχο μας καλύτερα και να αποφύγουμε τις προφανείς λύσεις. Μελετάμε ενδελεχώς την ιστορία του έργου, τον τρόπο αλλά και τον τόπο και τις συνθήκες παραγωγής του, τα φυσικά ή ποιοτικά του χαρακτηριστικά και φυσικά την προϋπάρχουσα επικοινωνία του με τους καταναλωτές. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να απομονώσουμε κάποια χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό και να στηρίξουμε τη δημιουργία μας σε αυτά.
Ποια είναι τα επαγγελματικά σχέδια ή και τα όνειρα σας για το μέλλον;
Έχουμε καταλάβει πως η επίτευξη των στόχων μας ως εταιρεία είναι εξίσου σημαντική με το ίδιο το δημιουργικό μας ταξίδι ως ομάδα. Πως πρέπει να χαιρόμαστε την καθημερινότητα και να απολαμβάνουμε τις σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ των μελών μας. Τα υπολοιπα αργά η γρήγορα θα έρθουν. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι.
Aggeliki MK Athanasiadi | Αγγελική ΜK Αθανασιάδη
Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 09.12.18
Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 09.12.18
#Γραφιστορίες #142
Comments