Με την καμπύλη της γραμμής και την αιχμή του λόγου

Με την καμπύλη της γραμμής και την αιχμή του λόγου … φιλοξενούμε έναν σχεδιαστή του οποίου το πληθωρικό ταλέντο εκφράζεται με επιτυχία άλλοτε μέσω της γραφιστικής, της σκηνοθεσίας και του animation και άλλοτε μέσω του πεζού λόγου και της ποίησης, τον Αρίσταρχο Παπαδανιήλ.

1. Αρίσταρχε, έγινες γνωστός τόσο στο Κυπριακό, όσο και στο Ελληνικό κοινό μέσω της σειράς κινουμένων σχεδίων για την Εκπαιδευτική Τηλεόραση, «Ένα Γράμμα Μια Ιστορία». Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την πραγματοποίηση της και που οφείλεται η μεγάλη της επιτυχία όχι μόνο στην αποδοχή του κοινού αλλά και σε επίπεδο κριτικών και βραβεύσεων; 

Η σειρά «Ένα Γράμμα Μια Ιστορία» που δημιουργώ (σκηνοθεσία-animation) μαζί με τη σημαντική συγγραφέα-εκπαιδευτικό τεχνολόγο Σοφία Μαντουβάλου αποτελεί την πρώτη εκπαιδευτική σειρά κινουμένων σχεδίων ελληνικής παραγωγής. Η παραγωγή είναι της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας Ελλάδας και, όπως πολύ σωστά ανέφερες, εκτός από την τηλεοπτική προβολή της η σειρά χρησιμοποιείται με μεγάλη επιτυχία στα σχολεία Ελλάδας και Κύπρου, τόσο για τον πρωταρχικό της στόχο, την εκμάθηση δηλαδή του ελληνικού αλφαβήτου και γλώσσας όσο και ως ένα δημιουργικό εκπαιδευτικό εργαλείο διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης. Η σειρά αυτή ήταν ένα μεγαλόπνοο όνειρο της Σοφίας τριάντα και πλέον χρόνια, που όμως δεν είχε σταθεί εφικτό να υλοποιηθεί. Ευτυχείς συγκυρίες το έφεραν έτσι ώστε μέσα από δύσβατα μονοπάτια οι δρόμοι μας να συναντηθούν και να οδηγηθούμε σε αυτή την καλλιτεχνική σύμπραξη που στέφθηκε με επιτυχία τόσο σε καλλιτεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο δημοφιλίας. Αξίζει να αναφέρω ότι ένα εκ των βραβείων που έχει πάρει η σειρά είναι αυτό «Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων» στο 6o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου (CYIFF) το 2011.



2. Η πρώτη επίσημη εκδοτικά παρουσία σου είχε να κάνει με την πολιτική γελοιογραφία, την ιστορία της και τους πρωταγωνιστές της. Πες μας δυο λόγια για το εγχείρημα σου αυτό.

Το 2003 εξέδωσα σε μορφή λευκώματος την έρευνά μου με τίτλο «Ελληνική Πολιτική Γελοιογραφία - Η Σοβαρή Πλευρά Μιας "Αστείας" Τέχνης» όπου με αφορμή τη ζωή και το έργο σπουδαίων Ελλήνων γελοιογράφων ανέπτυσσα θεωρητικά τον τρόπο με τον οποίο η γελοιογραφία κωδικοποιεί το κωμικό στα πρόσωπα και τα πράγματα. Και μιας και μας συνδέει φιλία από τα μαθητικά και φοιτητικά μας χρόνια, που μετρά 25 έτη, το βιβλίο αυτό ήταν μια πολύ ωραία αφορμή να συνεργαστούμε πρώτη φορά επαγγελματικά για το στήσιμό του ως έντυπο. Μετά την επιτυχία που γνώρισε η πρώτη έκδοση, η έρευνα επανεκδόθηκε από τις εκδόσεις Syllipsis αυτή τη φορά, το 2006. Στη δεύτερη αυτή έκδοση προστέθηκε κι άλλο σπάνιο γελοιογραφικό υλικό, καθώς επίσης και ένα DVD με το πρώτο ελληνικό κινούμενο σχέδιο «Ο Ντούτσε αφηγείται» του πρωτοπόρου γελοιογράφου-animator Σταμάτη Πολενάκη που παρήχθη πριν ακριβώς 70 χρόνια, το 1945. Την Β' έκδοση συμπλήρωνε το CD «Με την Καμπύλη της Γραμμής και την Αιχμή του Λόγου», όπου σε μουσική του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή και στίχους δικούς μου γράψαμε έναν ύμνο για τους χάρτινους ήρωες της Ελληνικής γελοιογραφίας.



3. Τα πρώτα σου βήματα σε σχέση με την σκηνοθεσία και το animation είχαν γίνει αρκετά νωρίτερα, έχοντας μάλιστα συνεργαστεί και με έναν σπουδαίο συνθέτη που είναι ο Θάνος Μικρούτσικος. Πόσο σημαντικό είναι για έναν δημιουργό σαν εσένα να τον εμπιστεύονται τόσο σημαντικοί άνθρωποι, και τι αποκόμισες από την εμπειρία σου αυτή;

Η είσοδός μου στο χώρο της δημιουργίας κινουμένων σχεδίων έγινε το 2001 με την ταινία μικρού μήκους «Το Άλλο», ένα από τεχνικής άποψης κλασικό κινούμενο σχέδιο, όπου σχεδίασα την κίνηση των χαρακτήρων στο χέρι σε ρυζόχαρτα, κατόπιν γινόταν το μελάνωμα και σκανάρισμα των σχεδίων και τέλος, η χρωματική τους επεξεργασία στον υπολογιστή. «Το Άλλο» είναι ένα animation όπου λειτουργεί μέσω του χιουμοριστικού διαλόγου και των γκαγκς, οι δε χαρακτήρες του κινούνται στα πρότυπα της κομέντια ντελ άρτε. Για την εισαγωγή και τους τίτλους τέλους σε αυτό το ταινιάκι είχα επιλέξει ένα μουσικό απόσπασμα από το τραγούδι “Kuro Siwo” του Θάνου Μικρούτσικου σε ποίηση Νίκου Καββαδία. Όταν ήρθε η ώρα να στείλω την ταινία σε κάποια φεστιβάλ, αναζήτησα τον συνθέτη σε μία συναυλία του και με μεγάλη χαρά μου έδωσε αμέσως την άδεια.



4. Επιστρέφοντας στο σήμερα, σε βρίσκουμε να δημιουργείς μια ταινία μικρού μήκους, εμπνευσμένη από τη δημοφιλή σειρά “Game of Thrones”, η οποία λαμβάνει διεθνείς διακρίσεις. Αυτή τη φορά εκτός από τη σκηνοθεσία και το animation, μας επιφύλασσες και μια έκπληξη. Περιέγραψέ μας το δημιουργικό σου αυτό «παιχνίδι».

H μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων “The Rains of Castamere | An Animated Choreography of Departures” που δημιούργησα εμπνεόμενος από τη σειρά “Game of Thrones” και πιο συγκεκριμένα από το ομώνυμο τραγούδι της, προέκυψε από μια καθαρά προσωπική μου καλλιτεχνική ανάγκη να κάνω μια ταινία animation διαφορετικής θεματικής σε σχέση με την έως τώρα δημιουργική μου παραγωγή. Άφησα τη δημιουργικότητά μου να εκφραστεί ελεύθερη σε όλα τα πεδία, σκηνοθεσία, σενάριο (διασκευή πάνω στο έργο του συγγραφέα και εμπνευστή της σειράς George R. R. Martin), animation, σχεδιασμό χαρακτήρων και τόλμησα ακόμη και το τραγούδι. Αντιμετώπισα το τραγούδι ως μια σκηνική ερμηνεία όπου το τελικό ηχογράφημα είναι ένας καμβάς ηχοχρωμάτων. Η ταινία ψηφίστηκε αυτή την εβδομάδα ως “Video of the Week” από τον διεθνή διαγωνισμό Awardeo, που επιβραβεύει τα καλύτερα έργα κινηματογραφιστών που αναρτούν δουλειά τους στην πλατφόρμα Vimeo. Έχει ήδη λάβει πολύ καλές κριτικές από Αμερική, Ισπανία, φυσικά, Ελλάδα, ακόμη και Χιλή.



5. Οι δημιουργικές σου αναζητήσεις σε έχουν φέρει πολλές φορές στο νησί μας, την Κύπρο, με πιο πρόσφατη την παρουσία σου στην πρώτη Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας, Graphic Stories Cyprus. Ποιες εικόνες και συναισθήματα κράτησες από την εμπειρία σου αυτή;  

Είχα τη χαρά να επισκεφτώ την Κύπρο και πιο συγκεκριμένα τη Λευκωσία, αρκετές φορές είτε ως ομιλητής στο 5o Παγκόσμιο Συνέδριο Τυπογραφίας και Οπτικής Επικοινωνίας (ICTVC) το 2013 είτε πιο πρόσφατα, τον Μάρτιο του 2015, ως ομιλητής στο 3o International Motion Festival (IMF) Cyprus. Tην ίδια περίοδο είχα τη δυνατότητα να παρακολουθήσω το 1ο Graphic Stories Cyprus που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία της εφημερίδας «Πολίτης» και όπως αποδείχθηκε επιβεβαίωσε και ξεπέρασε τον τίτλο του ως μια εποικοδομητική Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου (και όχι μόνο). Αγγελική, από το βήμα αυτό, μου δίνεται η ευκαιρία να σου δώσω θερμά συγχαρητήρια για αυτή σου την πρωτοβουλία και την εξαίσια διοργάνωση! Εύχομαι το Graphic Stories Cyprus να γίνει θεσμός! 

Φωτογραφία: Αρχοντία Παπαθανασίου

6. Σε μία εποχή κρίσης, όχι μόνο οικονομικής αλλά και ιδεών, ηθικής και αξιών, πως βλέπει ένας νέος δημιουργός όπως εσύ, το μέλλον, και ποια είναι τα σχέδια σου για αυτό;

Σε μια τέτοια εποχή όπως αυτή που περιγράφεις και βιώνουμε δεν πρέπει επ’ουδενί να αφήσουμε τον φόβο να μας καταβάλει. Ο ανθρωπισμός, η δημιουργικότητα και η παραγωγικότητα πρέπει να ορίζουν την αξιοπρέπεια μας. Θα κλείσω με δυο φράσεις-προτροπές που διάβασα πρόσφατα. Η μία είναι του συγγραφέα Αύγουστου Κορτώ από ανάρτησή του στο facebook: «Το μόνο απάλευτο είναι η στεναχώρια αυτού που δεν τόλμησες». Η άλλη του πρόσφατα εκλιπόντος εικαστικού-συγγραφέα-ερμηνευτή Νίκου Χουλιαρά σε συνέντευξή του: «Χρειάζεται μια δόση αγωνίας για να έχει νόημα η ζωή».


Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 09.08.15
#Γραφιστορίες #044
 
 

Comments

Popular

Ωκεανός Νημάτων: Μια Συνύπαρξη Μόδας, Τέχνης και Θαλάσσιας Προστασίας

Κύπρος και Ελλάδα εκπροσωπούνται δυναμικά στο World Industrial Design Conference (WIDC) 2024 από το Graphic Stories

Βράβευση του Graphic Stories Cyprus στα Cyprus Responsible Business Awards 2023 για το project "Save & Share"