Στέφανος Καράγκος: Ένας οραματιστής της τεχνολογικής καινοτομίας
“Αν δεν γνωρίζεις από πού έρχεσαι, τότε δεν ξέρεις πού βρίσκεσαι και αν δεν ξέρεις πού βρίσκεσαι, τότε δεν ξέρεις και πού πηγαίνεις”, είχε πει κάποτε ο Άγγλος συγγραφέας σερ Terry Pratchett θέλοντας να καταδείξει όχι μόνο τη σημασία της αυτογνωσίας, αλλά και τη σπουδαιότητα του να αντιλαμβάνεται ο κάθε άνθρωπος τη βάση και την απαρχή της πορείας του μέσα από τη ζωή. Επαγγελματικά, η πορεία αυτή μοιάζει σαν ένα διαρκές ταξίδι, από λιμάνι σε λιμάνι, από βουνοκορφή σε βουνοκορφή, άλλοτε εν μέσω θυέλλης και άλλοτε με νηνεμία, πολλές φορές μέσα από δύσβατα μονοπάτια, με χάρτη ή χωρίς. Και αν σταθείς τυχερός, μπορεί στον δρόμο σου να συναντήσεις ανθρώπους που θα σε παρακινήσουν να εγκαταλείψεις τη σιγουριά του απάνεμου λιμανιού, που θα φυσήξουν ούριο άνεμο στα πανιά σου, που τελικά θα σε μάθουν να κοιτάς το δάσος και όχι το δέντρο.
Ένας τέτοιος άνθρωπος ήταν, στα πρώτα επαγγελματικά μου βήματα, αλλά παραμένει μέχρι και σήμερα ο Στέφανος Καράγκος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Data Marketing XPLAIN. Στέφανος Καράγκος, Data Scientist, πρωτοπόρος στους τομείς των εκδόσεων, του marketing και της τεχνολογίας, επιτυχημένος επιχειρηματίας, οραματιστής της τεχνολογικής καινοτομίας και χαρισματικός ομιλητής.
Ποιος από τους παραπάνω χαρακτηρισμούς θεωρείτε ότι σας αντιπροσωπεύει καλύτερα και γιατί;
Οραματιστής της τεχνολογικής καινοτομίας ίσως να είναι πιο κοντά, δηλαδή στην εμμονή να κάνω πράγματα που βοηθούν να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο τα brands καταλαβαίνουν καλύτερα τους καταναλωτές, επικοινωνούν πιο αποδοτικά με αυτούς και παράγουν χρήσιμα προϊόντα. Η τεχνολογία σήμερα μέσα από τα φίλτρα του Data Marketing και του Behavioral Research μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά τις εταιρείες που παράγουν προϊόντα και υπηρεσίες να κατεβούν από τον θρόνο τους και να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης σε αυτόν τον πλανήτη, δημιουργώντας μοναδικές εμπειρίες αντί ενός “ακόμη προϊόντος στα supermarkets”.
Όταν το 2009 αποφασίσατε, μετά από μια επιτυχημένη πορεία στον χώρο των εκδόσεων, να ασχοληθείτε με το marketing, ουσιαστικά πορευτήκατε σε αχαρτογράφητα ύδατα, όχι μόνο για εσάς αλλά και για το αντίστοιχο σχετικό επιχειρηματικό μοντέλο της εποχής. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στο να πάρετε αυτό το ρίσκο; Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συστατικά της επιτυχίας σας;
O Einstein έλεγε ότι “είναι τρελό να κάνεις τα ίδια πράγματα συνεχώς και να πιστεύεις ότι θα έχεις διαφορετικά αποτελέσματα”. Έχοντας 18 χρόνια εμπειρία στον χώρο του περιεχομένου και της επικοινωνίας και βλέποντας την αγορά να αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς, ήταν αυτονόητο ότι τα επιχειρηματικά μοντέλα που δούλευαν στο παρελθόν δεν μπορούσαν να μας πάνε μπροστά στο μέλλον. Στη “συνταγή” λοιπόν της δημιουργίας περιεχομένου πρόσθεσα σε μεγαλύτερη “δόση” το συστατικό του marketing που υποστηρίζεται από big data & τεχνική νοημοσύνη, ώστε η επικοινωνία μέσω του περιεχομένου να γίνεται αφού προηγουμένως έχουμε καταλάβει σε βάθος τις ανάγκες των ανθρώπων στους οποίους πρέπει ένα brand να απευθυνθεί. Όλο το εγχείρημα βασίστηκε πάνω σε Blue Ocean Strategy, με κυρίαρχο στόχο να είμαστε μια εταιρεία που να μπορεί να σταθεί πολύ σωστά και με διακριτή διαφοροποίηση στην παγκόσμια αγορά του marketing. Έχοντας πλέον ένα διευρυμένο portfolio από global brands, δουλεύοντας μαζί τους σε πάνω από 107 χώρες, δείχνει ότι οι επιλογές μας αλλά και οι συνεχείς αλλαγές στο επιχειρηματικό μας μοντέλο μπορούν να δουλέψουν με επιτυχία.
Η XPLAIN, η εταιρεία που δημιουργήσατε, ειδικεύεται στα Artificial Intelligence Marketing, Consumer Behavior Analysis and Content Strategic. Ποια είναι η φιλοσοφία σας ως εταιρεία και πώς αυτή προάγεται μέσω της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης;
Η αποστολή (mission) της XPLAIN είναι να βοηθήσει τα brands & τα agencies, με την ανάπτυξη τεχνολογιών Artificial Intelligence Marketing, να κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα των καταναλωτών, καταλαβαίνοντας σε βάθος τις ανάγκες των τελευταίων και δημιουργώντας προϊόντα και υπηρεσίες που σέβονται τον ανθρώπινο παράγοντα και το περιβάλλον στο οποίο ζει και δραστηριοποιείται.
Είναι τελικά τα δεδομένα ο βασιλιάς στο σύγχρονο marketing;
O βασιλιάς στο σύγχρονο marketing είναι ο καταναλωτής, ο άνθρωπος που χρησιμοποιεί προϊόντα και υπηρεσίες για να κάνει τη ζωή του καλύτερη και πιο αποδοτική. Με τις σωστές αναλύσεις στα δεδομένα μπορείς να τον καταλάβεις πραγματικά και να τον βοηθήσεις να συνεχίσει να ηγείται της πορείας της ζωής του.
Πώς μπορούν να αξιοποιηθούν τα δεδομένα (data) για να δώσουν λύσεις στους δημιουργικούς (creatives) σχεδιαστές του ευρύτερου τομέα της οπτικής επικοινωνίας;
Με δεδομένο ότι ζούμε σε έναν ψηφιακό κόσμο, με την κατανάλωση του περιεχομένου να γίνεται από πολλές και διαφορετικές οθόνες, ενώ παράλληλα η υπερβολική παραγωγή περιεχομένου από εκατομμύρια πηγές σε καθημερινό ρυθμό, επιβάλει νέες πρακτικές και μεθόδους στο να γίνει το περιεχόμενο που παράγουμε πιο αποδοτικό, χρήσιμο και με σεβασμό για τον τελικό αποδέκτη. Η ανάλυση των δεδομένων, τόσο αυτών που αφορούν τους τελικούς αποδέκτες του μηνύματος ενός δημιουργικού αποτελέσματος, όσο επίσης και των τεχνικών και άλλων χαρακτηριστικών του εικαστικού [Attention Stopping power, Aesthetics Analysis, Objects Noise, Salience, Memorability, Brand & key message κλπ.], μπορεί να βοηθήσει το περιεχόμενο που παράγουμε να γίνει πιο κατανοητό σε πολλαπλά target groups με διαφορετικές ανάγκες, να βελτιώσει τον βαθμό έντασης του επιθυμητού μηνύματος, να μετρήσει και να προβλέψει την απόδοση του περιεχομένου πριν αυτό δημοσιευτεί και όχι μόνο.
Το Graphic Design, σε αντίθεση με τις καλές τέχνες, όπως η ζωγραφική, είχε πάντα ως στόχο την αξιοποίηση του περιεχομένου. Θεωρείτε ότι οι εξελίξεις σε τομείς όπως η Α.Ι. μπορούν να δώσουν το έναυσμα για μια νέα επανάσταση στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας, παρόμοια με αυτήν που βιώσαμε κατά το πέρασμα από την έντυπη τυπογραφία στην ηλεκτρονική;
Η τεχνολογία με την ανάλογη σωστή χρήση έχει να προσφέρει πολλά στη σύγχρονη γραφιστική, τοποθετώντας τον τελικό καταναλωτή του μηνύματος και τις ξεχωριστές του ανάγκες μέσα στο μονοπάτι της δημιουργίας ενός εικαστικού / περιεχομένου. Είμαστε στην απαρχή μιας νέας επανάστασης στο Graphic Design, σε έναν κόσμο γεμάτο από επικοινωνιακό θόρυβο που το τελικό μήνυμα πλέον δύσκολα γίνεται κατανοητό. Ο κόσμος μας και όπως τον βιώνουμε στην καθημερινότητά μας αλλάζει καταιγιστικά και το σίγουρο είναι ότι επηρεάζει φυσικά και το Graphic Design και όπως αυτό λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Η “κατανάλωση” και χρήση του τελικού αποτελέσματος της δουλειάς των Graphic Designers έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, γι’ αυτό και έχουμε την ανάγκη να βάλουμε νέους παράγοντες / τεχνολογίες μέσα στη διαδρομή της δημιουργίας που μέχρι σήμερα δεν χρησιμοποιούσαμε.
Η αξιοποίηση της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας σίγουρα έχει επηρεάσει τον κόσμο του marketing, της διαφήμισης και της οπτικής επικοινωνίας σε μεγάλο βαθμό. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το “the next big thing” στον τομέα αυτό;
Τα επόμενα 2-3 χρόνια θα δούμε σημαντική ανάπτυξη στο immersive design με στόχο τη μεγιστοποίηση στην προσλαμβάνουσα εμπειρία από δημιουργίες διαφήμισης και marketing. Επίσης, το design με στόχο την πιο αποδοτική “κατανάλωση” του περιεχομένου μέσα από mobile συσκευές θα γίνει καθημερινότητα, μιας και η χρήση των συγκεκριμένων συσκευών έχει ήδη ξεπεράσει τη φωνητική επικοινωνία, μόνο.
Πρόσφατα συμμετείχατε στο 4ο συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, ως ομιλητής. Τι αποκομίσατε από την εμπειρία σας αυτή, τι αίσθηση σας άφησε και πώς θα αξιολογούσατε την όλη διοργάνωση;
Τα τελευταία 10 χρόνια έχω συμμετάσχει είτε σαν ομιλητής είτε σαν επισκέπτης σε δεκάδες συνέδρια σε πολλές χώρες. Με την εμπειρία αυτή μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το Graphic Stories Cyprus δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από αντίστοιχα διεθνή συνέδρια, αλλά αντιθέτως έχει έναν μοναδικό χαρακτήρα που το κάνει να ξεχωρίζει από οποιοδήποτε άλλο. Και αυτό το χαρακτηριστικό είναι το τεράστιο μεράκι και η αφοσίωση των διοργανωτών του που έχουν δημιουργήσει ένα 360ο συνέδριο το οποίο συνδυάζει μαγικά την εμπειρία και την πράξη με τη θεωρία, παράλληλα με σεβασμό στο παρελθόν αλλά και με μια αστείρευτη δίψα για το μέλλον. Είναι ένα συνέδριο που στέκεται με άνεση σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο!
Απόσπασμα από την ομιλία του Στέφανου Καράγκου στο 4ο Συνέδριο Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus:
Ένας τέτοιος άνθρωπος ήταν, στα πρώτα επαγγελματικά μου βήματα, αλλά παραμένει μέχρι και σήμερα ο Στέφανος Καράγκος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Data Marketing XPLAIN. Στέφανος Καράγκος, Data Scientist, πρωτοπόρος στους τομείς των εκδόσεων, του marketing και της τεχνολογίας, επιτυχημένος επιχειρηματίας, οραματιστής της τεχνολογικής καινοτομίας και χαρισματικός ομιλητής.
Ποιος από τους παραπάνω χαρακτηρισμούς θεωρείτε ότι σας αντιπροσωπεύει καλύτερα και γιατί;
Οραματιστής της τεχνολογικής καινοτομίας ίσως να είναι πιο κοντά, δηλαδή στην εμμονή να κάνω πράγματα που βοηθούν να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο τα brands καταλαβαίνουν καλύτερα τους καταναλωτές, επικοινωνούν πιο αποδοτικά με αυτούς και παράγουν χρήσιμα προϊόντα. Η τεχνολογία σήμερα μέσα από τα φίλτρα του Data Marketing και του Behavioral Research μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά τις εταιρείες που παράγουν προϊόντα και υπηρεσίες να κατεβούν από τον θρόνο τους και να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης σε αυτόν τον πλανήτη, δημιουργώντας μοναδικές εμπειρίες αντί ενός “ακόμη προϊόντος στα supermarkets”.
Όταν το 2009 αποφασίσατε, μετά από μια επιτυχημένη πορεία στον χώρο των εκδόσεων, να ασχοληθείτε με το marketing, ουσιαστικά πορευτήκατε σε αχαρτογράφητα ύδατα, όχι μόνο για εσάς αλλά και για το αντίστοιχο σχετικό επιχειρηματικό μοντέλο της εποχής. Τι είναι αυτό που σας ώθησε στο να πάρετε αυτό το ρίσκο; Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συστατικά της επιτυχίας σας;
O Einstein έλεγε ότι “είναι τρελό να κάνεις τα ίδια πράγματα συνεχώς και να πιστεύεις ότι θα έχεις διαφορετικά αποτελέσματα”. Έχοντας 18 χρόνια εμπειρία στον χώρο του περιεχομένου και της επικοινωνίας και βλέποντας την αγορά να αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς, ήταν αυτονόητο ότι τα επιχειρηματικά μοντέλα που δούλευαν στο παρελθόν δεν μπορούσαν να μας πάνε μπροστά στο μέλλον. Στη “συνταγή” λοιπόν της δημιουργίας περιεχομένου πρόσθεσα σε μεγαλύτερη “δόση” το συστατικό του marketing που υποστηρίζεται από big data & τεχνική νοημοσύνη, ώστε η επικοινωνία μέσω του περιεχομένου να γίνεται αφού προηγουμένως έχουμε καταλάβει σε βάθος τις ανάγκες των ανθρώπων στους οποίους πρέπει ένα brand να απευθυνθεί. Όλο το εγχείρημα βασίστηκε πάνω σε Blue Ocean Strategy, με κυρίαρχο στόχο να είμαστε μια εταιρεία που να μπορεί να σταθεί πολύ σωστά και με διακριτή διαφοροποίηση στην παγκόσμια αγορά του marketing. Έχοντας πλέον ένα διευρυμένο portfolio από global brands, δουλεύοντας μαζί τους σε πάνω από 107 χώρες, δείχνει ότι οι επιλογές μας αλλά και οι συνεχείς αλλαγές στο επιχειρηματικό μας μοντέλο μπορούν να δουλέψουν με επιτυχία.
Η XPLAIN, η εταιρεία που δημιουργήσατε, ειδικεύεται στα Artificial Intelligence Marketing, Consumer Behavior Analysis and Content Strategic. Ποια είναι η φιλοσοφία σας ως εταιρεία και πώς αυτή προάγεται μέσω της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης;
Η αποστολή (mission) της XPLAIN είναι να βοηθήσει τα brands & τα agencies, με την ανάπτυξη τεχνολογιών Artificial Intelligence Marketing, να κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα των καταναλωτών, καταλαβαίνοντας σε βάθος τις ανάγκες των τελευταίων και δημιουργώντας προϊόντα και υπηρεσίες που σέβονται τον ανθρώπινο παράγοντα και το περιβάλλον στο οποίο ζει και δραστηριοποιείται.
Είναι τελικά τα δεδομένα ο βασιλιάς στο σύγχρονο marketing;
O βασιλιάς στο σύγχρονο marketing είναι ο καταναλωτής, ο άνθρωπος που χρησιμοποιεί προϊόντα και υπηρεσίες για να κάνει τη ζωή του καλύτερη και πιο αποδοτική. Με τις σωστές αναλύσεις στα δεδομένα μπορείς να τον καταλάβεις πραγματικά και να τον βοηθήσεις να συνεχίσει να ηγείται της πορείας της ζωής του.
Πώς μπορούν να αξιοποιηθούν τα δεδομένα (data) για να δώσουν λύσεις στους δημιουργικούς (creatives) σχεδιαστές του ευρύτερου τομέα της οπτικής επικοινωνίας;
Με δεδομένο ότι ζούμε σε έναν ψηφιακό κόσμο, με την κατανάλωση του περιεχομένου να γίνεται από πολλές και διαφορετικές οθόνες, ενώ παράλληλα η υπερβολική παραγωγή περιεχομένου από εκατομμύρια πηγές σε καθημερινό ρυθμό, επιβάλει νέες πρακτικές και μεθόδους στο να γίνει το περιεχόμενο που παράγουμε πιο αποδοτικό, χρήσιμο και με σεβασμό για τον τελικό αποδέκτη. Η ανάλυση των δεδομένων, τόσο αυτών που αφορούν τους τελικούς αποδέκτες του μηνύματος ενός δημιουργικού αποτελέσματος, όσο επίσης και των τεχνικών και άλλων χαρακτηριστικών του εικαστικού [Attention Stopping power, Aesthetics Analysis, Objects Noise, Salience, Memorability, Brand & key message κλπ.], μπορεί να βοηθήσει το περιεχόμενο που παράγουμε να γίνει πιο κατανοητό σε πολλαπλά target groups με διαφορετικές ανάγκες, να βελτιώσει τον βαθμό έντασης του επιθυμητού μηνύματος, να μετρήσει και να προβλέψει την απόδοση του περιεχομένου πριν αυτό δημοσιευτεί και όχι μόνο.
Το Graphic Design, σε αντίθεση με τις καλές τέχνες, όπως η ζωγραφική, είχε πάντα ως στόχο την αξιοποίηση του περιεχομένου. Θεωρείτε ότι οι εξελίξεις σε τομείς όπως η Α.Ι. μπορούν να δώσουν το έναυσμα για μια νέα επανάσταση στον τομέα της οπτικής επικοινωνίας, παρόμοια με αυτήν που βιώσαμε κατά το πέρασμα από την έντυπη τυπογραφία στην ηλεκτρονική;
Η τεχνολογία με την ανάλογη σωστή χρήση έχει να προσφέρει πολλά στη σύγχρονη γραφιστική, τοποθετώντας τον τελικό καταναλωτή του μηνύματος και τις ξεχωριστές του ανάγκες μέσα στο μονοπάτι της δημιουργίας ενός εικαστικού / περιεχομένου. Είμαστε στην απαρχή μιας νέας επανάστασης στο Graphic Design, σε έναν κόσμο γεμάτο από επικοινωνιακό θόρυβο που το τελικό μήνυμα πλέον δύσκολα γίνεται κατανοητό. Ο κόσμος μας και όπως τον βιώνουμε στην καθημερινότητά μας αλλάζει καταιγιστικά και το σίγουρο είναι ότι επηρεάζει φυσικά και το Graphic Design και όπως αυτό λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Η “κατανάλωση” και χρήση του τελικού αποτελέσματος της δουλειάς των Graphic Designers έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, γι’ αυτό και έχουμε την ανάγκη να βάλουμε νέους παράγοντες / τεχνολογίες μέσα στη διαδρομή της δημιουργίας που μέχρι σήμερα δεν χρησιμοποιούσαμε.
Η αξιοποίηση της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας σίγουρα έχει επηρεάσει τον κόσμο του marketing, της διαφήμισης και της οπτικής επικοινωνίας σε μεγάλο βαθμό. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το “the next big thing” στον τομέα αυτό;
Τα επόμενα 2-3 χρόνια θα δούμε σημαντική ανάπτυξη στο immersive design με στόχο τη μεγιστοποίηση στην προσλαμβάνουσα εμπειρία από δημιουργίες διαφήμισης και marketing. Επίσης, το design με στόχο την πιο αποδοτική “κατανάλωση” του περιεχομένου μέσα από mobile συσκευές θα γίνει καθημερινότητα, μιας και η χρήση των συγκεκριμένων συσκευών έχει ήδη ξεπεράσει τη φωνητική επικοινωνία, μόνο.
Πρόσφατα συμμετείχατε στο 4ο συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, ως ομιλητής. Τι αποκομίσατε από την εμπειρία σας αυτή, τι αίσθηση σας άφησε και πώς θα αξιολογούσατε την όλη διοργάνωση;
Τα τελευταία 10 χρόνια έχω συμμετάσχει είτε σαν ομιλητής είτε σαν επισκέπτης σε δεκάδες συνέδρια σε πολλές χώρες. Με την εμπειρία αυτή μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το Graphic Stories Cyprus δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από αντίστοιχα διεθνή συνέδρια, αλλά αντιθέτως έχει έναν μοναδικό χαρακτήρα που το κάνει να ξεχωρίζει από οποιοδήποτε άλλο. Και αυτό το χαρακτηριστικό είναι το τεράστιο μεράκι και η αφοσίωση των διοργανωτών του που έχουν δημιουργήσει ένα 360ο συνέδριο το οποίο συνδυάζει μαγικά την εμπειρία και την πράξη με τη θεωρία, παράλληλα με σεβασμό στο παρελθόν αλλά και με μια αστείρευτη δίψα για το μέλλον. Είναι ένα συνέδριο που στέκεται με άνεση σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο!
Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
Απόσπασμα από την ομιλία του Στέφανου Καράγκου στο 4ο Συνέδριο Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus:
Comments